En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 31 mars 2014

Basket för hela slanten


 I lördags var jag och tittade på när äldsta barnbarnet Elsa, som går i andra klass, spelade basketmatcher mot andraklassare från andra skolor i Skellefteå. Det var bara flickor och matcherna ägde rum i Nordanås gympasal.

 Spelarna var väldigt fokuserade på bollen och många målförsök blev det. Det förvånade mig att de små tjejerna orkade kasta upp den stora bollen till korgen högt där uppe, men då och då lyckades dom få ner bollen i nätkassen. Att försvaret inte blev så tufft kan jag tycka är skönt, tids nog lär dom sig att ha vassare armbågar.



 Vett och etikett är däremot bra att lära sig tidigt och efter varje match hade  lagen en hejarramsa till motståndarlaget och därefter gick man i prydliga rader och tog varje spelare i hand. Snyggt, tycker jag.



I pausen passade Elsa på att låna min mobil för att spela lite Bubble Witch en stund.


Lillasyster Lisa var också med och naturligtvis måste hon se till att så sig lite varmkorv. Om inte annat så gäller det ju att föreningen får in lite pengar vid dessa tillfällen.


Vad är en idrottsförening utan dessa entusiastiska föräldrar och andra vuxna som hjälper till? Här läggs taktiken upp för den avslutande målkastningen.



Varje lag får under en viss tid försöka få in så många bollar som möjligt i kassen. En roterande kö med ivriga bollkastare bildades.



Elsas lag fick i lite över tjugo bollar och jag tror att dom kom tvåa i denna turnering. Ledaren såg lika glad och lycklig ut över varje skottförsök, oavsett var bollen hamnade. Här en studie på Elsa och hon lyckades med flera av sina skott.



1 kommentar:

  1. Har själv spelat basket och tycker det är en fantastisk sport :-)

    SvaraRadera