En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 9 mars 2014

Modellbygge


I Norrlångträsk samlas på måndagseftermiddagarna pensionärer i Snickarboa för att använda sina händer till lite kreativitet. De flesta är förstås män, ja numera är det nog bara män, och det är väl upp till var och en vad dom vill göra under de två timmar de är där. Ibland blir det reparation av stolar som hör till byns bygdegård, ibland något bara till lyst. 


K har under lång tid arbetat med att göra en skalenlig modell av en kvarn som en gång funnits i byn. Själva snickeriet är klart nu och han har flyttat modellen till Holgers för målning. Eller lasering närmare bestämt, som ska efterhärma gamla stockar. Sen återstår att med frigolit och gips försöka få till den omgivande marken.


Interiören får förbli omålad. Här behållaren där säden hälldes i och under den stenarna som maler säden.



Detaljbild av skovelhjulet som driver kvarnstenarna.

Håll med mig om att modellen är jättefin!




6 kommentarer:

  1. Vilket pillerjobb!! Så skoj att ha en modell av byns gamla kvarnen.
    Mycket fint!!

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Så duktig han är.

    SvaraRadera
  3. han är duktig han!
    Här hos oss finns det entusiaster som har "tagit itu" med en gammal kvarn - där köper jag idag mitt mjöl! mw

    SvaraRadera
  4. Där skulle jag också trivas. Fantastiskt välgjort och spännande bygge K gör. Så kul att få den återuppbyggd i modell mindre.
    Ha det gott i vårsolen.
    M

    SvaraRadera
  5. Hej

    Woow, vilken modell. Jag älskar sådant. Det är så stimulerande att se och så duktig han är. När jag tittar på sådant blir jag så avundsjuk på de som har tålamodet och handlaget att sitta och klura ihop saker så. Men också när jag tittar på modeller, så lever ett liv upp i skallen och jag drömmer mig in i den miljön som modellen visar......så detta var verkligen kul inlägg..

    SvaraRadera
  6. Men så fin! Full av beundran för noggrannhet, tålamod och kunskap.

    SvaraRadera