En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 11 mars 2014

Öronbesiktning


Lugnet har lagt sig i stugan. K har gått kvällsrundan med hundarna och sitter nu framför tv:n och på övervåningen, i det stora rummet, ligger dottern och lilla Lottie. Kanske har dom redan somnat för natten. Det är verkligen så underbart att få krama, pussa och hålla om detta lilla underverk med namnet Lottie. Hon har nära till skratt och glittrande ögon och lyssnar mycket koncentrerat när man pratar med henne. Söt som socker är hon dessutom och jag hade gärna lagt ut en bild här på henne, men hennes föräldrar har bestämt att hon inte ska exploateras på nätet, och då får jag finna mig i det. 

(I stället får ni se en bild av aspstammarna på vår grannes ägor. Jag tycker att asparna är mycket dekorativa när dom är avlövade, faktiskt de vackraste trädkronorna vintertid, och när det nu är gråväder är även stammarna dekorativa.)


Härom dagen lyste solen på skoterspåret upp mot Hundtjärn, riktigt så att det gnistrade och bländade. I dag har jag inte varit ute i skogen utan varit till vårdcentralen, förlåt HÄLSOCENTRALEN, i Byske. (Jag blir lite frustrerad av detta ständiga namnbyte på på sker och ting i tid och otid.) 

Nu är mina för dagen mycket rentvättade öron kontrollerad av sköterska, sköterskeelev och till slut läkare. Ingen vaxpropp eller inflammation i sikte. Däremot verkar det vara lite fascinerande att titta på hålet som finns på trumhinnan i mitt vänstra öra. Själv har jag ju aldrig kunnat se det, men sköterskan visade på en bild att det var så pass stort som en fjärdedel av hinnan. Tydligen finns det något där bakom också, vilket känns tröstande. Det vore trist om det var tomt.
Hur som helst så skriver läkaren en remiss så att jag får komma till lassa för fortsatt undersökningar om varför min hörsel plötsligt blivit så mycket sämre på vänstra örat.

 Våren fortsätter att härja i vår omgivning, i dessa dagar med en intensiv blåst. Sömnen natten till i dag, tisdag, hade lite svårt att infinna sig eftersom huset riste och vindarna dånade. Lite lugnare har det varit under dagen och jag hoppas att det får vara så också i natt.


3 kommentarer:

  1. Haha, jag måste skratta! Här på ön har det hetat hälsocentral i evinnerliga tider och jag har haft vääldigt svårt med att lära mig att det i konungariket har benämnts vårdcentral. Och nu, när jag väl fått in det i systemet, så ändras det alltså. Hahaha!

    Jaså, du har ett hål på trumhinnan? Då kan jag berätta, att exet också gick med ett sådant i långa tider. Men för ett par månader sedan åtgärdades det operativt och han var faktiskt på efterkontroll av hörseln, klart förbättrad, bara ett par dagar innan han fick sin stroke. Så visst är livet orättvist mest hela tiden. Fixar man det ena, så fallerar det andra :o/

    SvaraRadera
  2. Underbart vackra Aspar och jag är så förtjust i teckningen på stammarna. Men så mycket snö ni har kvar. Här har det också blåst oroväckande hårt. Vi hade tänkt grädda vårens första våfflor på altan i stugan i helgen men det gick inte att vara där. Blåste rakt in.
    Så fint namn det lilla underverket fått.
    Ha det Gott.

    SvaraRadera
  3. Min kommentar från i morse försvann visst i cyberspace....
    Asparna är så vackra med sina gula svampar/lavar på stammarna.
    Gör sig så fint med det grå. Och de mäktiga kronorna är så
    fina när de avtecknar sig mot himlen.
    Hoppas du får ordning på örat snart!

    SvaraRadera