En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 4 mars 2014

Semmeltider


Det går väl inte att undvika en semmelbild denna dag, denna fettisdag, så jag plockar fram en ur arkivet från 2008 och det årets byanämndsmöte. Semlorna vid kvällens möte såg i det närmaste identiska ut kan jag meddela och inte heller denna gång blev det en favoritbulle för min del. Däremot är det en riktigt bra magnet för att få folk att komma till byns årsmöte, så tydligen är det många som har annan åsikt om bakverket.

Några större sensationer kom väl inte fram vid vare sig byanämndsmötet eller vattenföreningens årsmöte, som också hålls denna kväll. Det blev många omval och det var kanske tur för valberedningen (!). Fyra nya byamedlemmar välkomnades med varsin blombukett och där var de äldsta pensionärer och den yngsta nästan nyfödd. Grattis förresten, Markus och Annelie, till lilla Hannes!

För egen del blev jag, tillsammans med Anita Mikaelsson (en av de nyinflyttade) valda att sköta byns hemsida. Hur nu det ska gå, får framtiden utvisa.

Bild från slutet av februari i fjol


Helgen som var, innehöll både begravning och födelsedagsfirande. Det kan bli tvära kast i verkligheten ibland, men om man nu kan säga att en begravning är trevlig så var det faktiskt det lördagens avsked av en av mina svägerskor var. Precis som hon själv var i sin krafts dagar. 

Födelsedagsbarnet var barnbarnet Leo som uppnått den aktningsvärda åldern av 7 år och firades av kamrater hemma i Lycksele på lördagen, av släkten på farssidan på söndagen och troligen i dag av släkten på mors sida. Det är inte dåligt att ha kalas i dagarna tre vid den åldern!

Lilla Lottie, barnbarn nr fyra, blev tre månader den 27:e och vägde då 7,2 kilo och var 65 cm lång, en stadig liten tjej som växer så det knakar. I alla fall så stånkas och stönas det en hel del, och jag gissar att det måste bero på den snabba tillväxten.

Något fotoprogram har ännu inte landat i min nya dator, tyvärr, men tålamod är en dygd sägs det, så det är väl bara att vänta. Däremot har jag ett nytt tangentbord (och Gubben har fått igen sitt) och när jag ändå var igång så köpte jag en ny skrivare. Inte utan anledning förstås, den gamla har krånglat sedan i somras och passade på att lägga av helt samtidigt med datorhaveriet.

Vädret fortsätter att vara grått och alldeles för milt. Någon rapport sa att det var mer än 9 grader varmare än normalt i februari och själv kan jag inte minnas en mildare vinter. Trots det har vi nog nästan en halvmeters snödjup, men det blir isigt och spårigt på vägarna och skoterkörning över träsken är nog inte att rekommendera.

Blogginläggen blir nog lite sporadiska framöver, i alla fall tills jag fått ordning på fotoprogrammet. 

Ha det så bra!


4 kommentarer:

  1. Jag använder Adobe Photoshop elements 11. Ett bra program, kostar inte så mycket, nästan lika bra som stora Photoshop. Jag har följt din blogg en längre tid. Jättebra bilder.
    Hälsningar från en som bor några mil från dig.

    SvaraRadera
  2. Jag använder också Photoshop elements, men en äldre version. Det ska gå att öppna raw-filer i detta program, men Bridge känner jag inte igen. Du kan söka på nätet om programmet och läsa mer om det. Det är enkelt att använda och jag har haft det i flera år.

    Åt ingen semla igår, fast vi borde nog ha bjudit på det vi också, på årsmötet. Då kanske det hade kommit lite fler :-).

    SvaraRadera
  3. Du har väl Photoshop sedan kursen? Bara att stoppa in i nya datorn.
    Annars finns det ju en del gratisprogram som är hyfsade.
    Nä utan fotoprogram kan man inte vara....
    Har varit med fotoklubben på studiebesök på värmeverket i eftermiddag.'
    Riktigt intressant! Har en hel drös med bilder att redigera. Kvällen är räddad :-)

    SvaraRadera
  4. Om bilden säger jag "mums". Bilden är jättefin. gick några kurser i Photoshop, men numera räcker tiden inte till. Jag ser fram emot våren .
    Ha det gott!

    SvaraRadera