En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 13 april 2014

Att bli som vanligt folk

Sakta har det tagit form i mitt huvud: i sommar ska vi ha en riktig grill och bli som alla andra som grillar sina middagar utomhus under den varma årstiden. Så för ett par veckor sedan gjorde jag slag i saken när jag ändå skulle in till stan i ett ärende. Under stånk och stön fick jag det tunga paketet genom kassan och in i bagaget. Det är tur att man styrketränat under åren genom att lyfta alla hundfodersäckar.

Sen blev kartongen stående oöppnat i garaget ett par veckor. Maken, som tycker att vi klarar oss bra med grillringen i betong, visade föga eller lite intresse för mitt projekt och jag hade lite annat att syssla med. Men i går så kände jag att tiden var inne och med knivens hjälp fick jag upp kartongflikarna och plockade med förvåning upp alla de olika inplastade delarna och några mindre kartonger. Att en grill består av så många delar, det hade jag ingen aning om.

Man bra kvinna klarar sig själv, för det mesta i alla fall, så det var bara att sätta igång.

Monteringsanvisningen på elva sidor såg vid en snabbgenomgång lite avskräckande ut, men följer man den bara bild för bild och använder rätt delar så ska det nog gå vägen, tänkte jag.

Här är elva delar och ett tjugotal skruvar på plats och påminner mest om en omkullvänd skalbagge med benen i vädret.

Jag delade upp arbetet på två dagar och nu är allt på plats. Inte så mycket som en skruv, mutter eller bricka blev över och luckorna går att öppna, kolgallret att höja och sänka, sidoborden att fälla ner och ventilerna att snurra.

Det enda som fattas nu är en kunnig grillkock och något gott att grilla. Lite extra tillbehör, det verkar finnas hur mycket som helst av det, kan ju bli lämpliga födelsedagspresenter till K när han fyller år om ett par veckor. (Tips till barnen.) Lite bättre grillväder kan också vara på plats.



10 kommentarer:

  1. Mycket jobb är det för att bli som "vanligt folk" ;) Kanske därför jag dragit mig för det? Men nu har du ju inspirerat, så kanske ... trots allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att man inte har varit ensam om att stå vid spisen inomhus och laga maten. Men, vem vet, kanske att man blir frälst av detta sätt efter några försök. Roligt att du tittade in.

      Radera
  2. Kvinnor kan!
    Bra gjort att få ihop allt. Jag är urusel på att grilla, plockar fram grillen på försommaren och ställer tillbaka den på hösten, oanvänd för det mesta.
    Kram/Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det också gå men jag tänker att om inte annat så kanske barnen vill använda grillen när dom är här. Vi får väl se.

      Radera
  3. Underbart inlägg Cici. Hade aldrig fixat detta på 2 dagar. Blir rätt trött bara av att se alla delarna.
    Illustrativt i både i text och bild.
    Kan maila recpet på vår favoritsås en kall variant som brukar gillas av de flesta.
    Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, men det var otroligt många delar att sätta ihop. Det ar bara termometern och två små gummipjuppar på locket, samt krokarna på sidoborden som var färdigmonterade. Ja, och loggan också förstås.
      Jag tar gärna emot alla sorters grilltips och recept.

      Radera
  4. Hu, det där påminner mig om när jag köpte min gasgrill av liknande modell. Jag gjorde precis som du, monterade själv. Men gud i London, så mycket delar det var som skulle på plats ... *suckar* Fast ännu håller eländet ihop och står parkerat på terrassen. Däremot grillar vi långt mer sällan än jag hade tänkt mig.

    Men i år får jag kanske mer användning av den än på länge. Någon gång ifjol fyndade jag mig nämligen en rejäl röklåda på en loppis. Den är precis rätt i formatet att ställa ovanpå grillgallret och på så vis blir det ju lätt att röka fisk. Ja, åtminstone inbillar jag mig det, utan att än så länge ha kunnat provköra, för rökspånor har saknats. Det ska däremot bli åtgärdat under veckan. En väninna har rydjat i snårskogen runt sitt hus och tog bl.a. ner ett par lagom grova alar, så nu ska jag tillverka egna alspånor med hjälp av kap- och girsågen :o)

    SvaraRadera
  5. Girl Power! Om K inte redan visste om det, så klarar du av en jäkla massa bökiga saker alldeles själv. Så det så! Hoppas att du får många goda grilltips och riktigt bra sommargrillväder, såklart!

    Lycka till med grillningen framöver ♥

    SvaraRadera
  6. Ja får man inte hjälp så kan man själv, tur att alla skruvar fanns å räckte till. Bara att grilla på när värmen kommer.

    SvaraRadera
  7. Ja vi kvinnor kan. Du har varit jätte duktig och jag är säker på att du är lika duktig som kock oxå. Det blir nog grill premiär nu i Påsk för dig då de lovat kanon fint väder. Så lycka till.
    Kram på dig.

    SvaraRadera