En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 16 april 2014

Kanske vår på gång


När jag tog det här fotot för en vecka sedan var det fortfarande mycket snö i skogen. Det har egentligen inte hänt så mycket sedan dess men jag har en känsla av att snösmältningen nu har kommit igång lite mera på allvar och då kan det hända mycket på kort tid.


Det har blivit lite snöfria fläckar och mera öppet vatten i och vid Hundtjärnbäcken men isen ligger fortfarande på Sörträsket som skymtar längst bort. Dessa bilder är också en vecka gamla.




Ibland bär skaren, ibland inte och rätt som det är så ligger man där på alla fyra med ena benet nertrampad och snö upptill knät. Då blir Cilla ängslig och kommer och slickar mig i ansiktet för att förvissa sig om att jag mår bra. Att jag inte ligger där för att fota har hon förstått. Sen håller hon koll på mig en bra stund.


Och det som göms i snö, kommer som bekant upp i tö. Kanske inte helt logiskt att en vattenkran med vidhängande ledning dyker upp i skogen, men ett ödehus finns inte så långt därifrån och jag tror att det har stått en lagård här i närheten.


Andra fynd är kanske lite mera naturliga. En nerblåst tallkvist skvallrar om att det blåst en hel del i vinter.


På gamla murkna trädstammar är blomningen redan igång.


Till och med en avbruten pinne blir en färggrann detalj i det gråvita skoterspåret. Men nu blir det nog inte så många fler vinterbilder om jag får bestämma och vädret blir som jag tror. Sen kan det komma bakslag ända in i maj och då får jag väl göra et t undantag. Lite fruset vatten kanske det också blir ett tag framöver.

Den 2:a maj 2013

Den 5:e maj 2012



5 kommentarer:

  1. Du tar så fina bilder det är som att gå med dig i naturen. Ser du ut som kranen när du fastnat i snön, hihi.

    SvaraRadera
  2. Hej där, uppseendeväckande mycket snö kvar hos er. Håller tummarna för att is ska finnas kvar runt bryggan till helgen. Blev verkligen störtförtjust i bilden med kranen som sticker upp ur snön.
    Önskar dig och de dina en fin Påskhelg med bästa vädret så snösmältningen tar fart även hos er.
    Ha det så jättebra.
    M

    SvaraRadera
  3. Oj vilken skillnad det är där du bor och jag bor. Bortskämda med snö är vi inte, får vi snö överhuvudtaget så ligger den max 2.3 dagar nuförtiden. Lite sorgligt.
    Jag tycker också dina bilder är fina. Nu önskar jag dig en skön Påsk, så hoppas vi att våren har kommit för att stanna.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  4. Förra året gick vi på skarsnön långt vid den har tiden. Det är så härligt, doften i tallskogen när solen skiner och skarsnön krasar. Denna vinter hann knappt börja innan den tog slut.
    Solsken men snåla vindar. Hoppas att påsken kommer med ljumma vindar och solsken. Glad påsk!

    SvaraRadera
  5. Nu rasar väl snön undan även hos dig, för det är väl varmt i hela landet .
    Vackra bilder är det i alla fall även om jag är glad att snön är borta sen länge hos oss.
    Kram/Kicki

    SvaraRadera