En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 10 april 2014

Kylslagen och hjärtevärmande älvpromenad

I tisdags var jag uppbokad mest hela dagen. Först hade jag vattengympan och direkt efter den for jag inte till Skellefteå för att träffa min fotovän Monika och till sist skulle jag vara barnvakt en stund åt Elsa och Lisa. Jag for hemifrån kvart över tio och kom hem så där vid halv nio, eftersom jag också passade på att handla på hemvägen.

M och jag hade stämt träff i den lilla handelsboden på Nordanå. Inte visste  jag att det fanns ett litet mysigt café innanför affärsdelen, men nu tog vi varsin kopp kaffe där innan vi begav oss ut på den fotopromenad vi bestämt oss för.

När vi planerade den här dagen, M och jag, så sa vi att det nog var bra att det inte var mitt på dagen, då solljuset var så hårt. Haha, någon sol behövde vi inte bekymra oss om. Vädret var gråkallt och lite ruggigt och det kom till och med några snöflingor ibland. 


 M som var på hemmaplan fick visa vägen och vi följde strandpromenaden utmed Skellefteälven, uppströms. Alla de där sjöfåglarna som vi tänkt att vi skulle fota, kunde vi glömma ganska fort. Det stod några frusna trutar ute på några stenar i älvsfåran, tillsammans med några änder. Ett par storskrakar simmade lite närmare land, men inte nära nog för mitt objektiv. Då var det lättare att få en skaplig bild på landskyrkan.

Lite rester från älvens is fanns kvar på några ställen men i stort är det isfritt nu.



Naturligtvis måste jag passa på att ta några bilder av Skellefteås berömda träbro, Lejonströmsbron. Den är från 1737 och var fram till 2006 inte bara Sveriges äldsta träbro, utan också den längsta med sina 207,5 meter.

Lite fakta från Wikipedia:
De första åren fick man betala en broavgift för att passera Lejonströmsbron, enligt följande:
  • En gående person - 1 öre
  • En ryttare med häst - 3 öre
  • Kärra dragen av en häst - 6 öre
  • Vagn dragen av ett flera hästar - 12 öre
1868 införde man hastighetsbegränsning över bron. Om man åkte eller red fortare än en gående kunde man få böta 5 riksdaler. Lejonströmsbron hade en gång i tiden påfarter av trä. Den totala längden var då 314 meter. Lejonströmsbron är sedan 1994 förklarat byggnadsminne.


Trots att det är ett byggnadsminne kan klottrarna naturligtvis inte hålla sig borta från bropelarna, morr!


Klintforsån rinner ut i älven på tre ställen och man har gjort som dammar med små vattenfall nära strandpromenaden, mycket dekorativt. Nu har vi hunnit framtill Rovön, ett populärt utflyktsmål på sommaren. Jag tror faktiskt att det var första gången jag var där, trots att jag bott i stan under ganska många år.


Många stora och gamla träd fanns i området och en hel del hade farit illa under höst- och vinterstormarna. Det kändes nästan som att gå i en nationalpark med alla träd och grenar som låg åt olika håll. 


Några videkissar har i alla fall börjat slå ut, kylan till trots.


Monika i aktion. Hon är en mycket duktig fotograf och har ett särskilt sinne för detaljer som kan vara svåra att upptäcka för oss andra.


Jag håller mig till de lite större objekten, dom man kan fota utan att kräla på marken. Det har ju blivit så besvärligt att ta sig upp när man en gång kommit ner, suck.


Hemvägen tog vi via Bonnstan, också ett ställe där man kan hitta många fina fotoobjekt. Nu hade jag inte så mycket tid på mig innan jag skulle hämta Lisa på dagis, så det blev en ganska rask promenad förbi de små trevliga stugorna, också dessa byggnadsminne. Bonnstan fanns redan på 1600-talet men har brunnit och återuppbyggts några gånger. Självaste Linnè har en gång besökt området.

Lite frusna var vi nog, både M och jag när vi var framme vid min bil, men trots det blev vi stående en lång stund och diskuterade det här med att fotografera. Till slut fick vi ge oss om jag skulle hinna till dagis i tid. Jag kom dit på minuten fyra, den tid jag sagt att jag skulle hämta henne.

Tack Monika för ännu en trevlig fotoutflykt! Hoppas att vi snart kan ge oss ut igen!



4 kommentarer:

  1. många vackra bilder som man som skellefteåbo känner igen.

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder från Er fotopromenad!

    SvaraRadera
  3. Det måste vara roligt att ha en vän som delar ens fotointresse fina bilder blev det också.

    SvaraRadera
  4. Du har verkligen återgett vår supertrevliga och hjärtevärmande fotopromenad så fint i både text och bild. Var så nöjd med vår utflykt och längtar redan till nästa gång vi kan ta oss ut tillsammans.
    Det var lika spännande att se dina fina bilder den här gången som förra. Intressant att ta del av all fakta du tagit fram.
    Hör av dig när det kan passa så tar vi och utforskar något nytt ställe.
    M

    SvaraRadera