En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 29 april 2014

Till havet



Det är inte helt enkelt att tänka klart tidigt på morgonen. I alla fall inte när man som pensionär är van vid att ta det lugnt den tiden på dagen. När klockan var ett par minuter i halv nio kom jag på att det nog var hög tid att sätta sig i bilen om jag skulle hinna vara hos tandläkaren klockan nio. Liiite fort gick det nog över Drängsmarksheden och jag hann fram med ett par minuters marginal. 

Inne i väntrummet hittade jag en bekant från Åbyn-Byske brukshundklubb och vi var djupt inne i vårt samtal när sköterskan kom och ropade in mig. Lite ironiskt att hon bad om ursäkt för att jag hade fått vänta några minuter!

Efter tjugo minuter och 800 kronor var jag åter ute vid bilen och eftersom jag skulle vara på badet kvart i elva var det ingen idé att fara hem, utan jag körde ut mot havsbadet och parkerade vid Byskeälvens utlopp i Bottenviken.


Det blåste ganska hårt och kallt och som tur var hade jag kommit ihåg att ta en mössa med mig. Däremot var det ett strålande solsken vilket gjorde det lite svårt att fota ut mot havet. 


Jag följde en promenadväg som gick utmed älven och på sidorna om vägen låg det flytbryggor överallt. Några båtar låg i vattnet men ingen brygga ännu. Kanske säkrast att vänta med att lägga i dom tills all is uppströms har farit.


Längst ut på den norra piren har man byggt ett liten lusthus/vindskydd och det var dit ut jag hade bestämt mig för att gå.


 Snart framme och det ska bli skönt att få komma i lä en stund för det blåser ganska ordentligt här ute.


Byske havsbad ligger helt öde än så länge, men snart kryllar här av stora och små människor och många av dom pratar norska. Den femstjärniga campingen som skymtar till vänster har ett 80-tal stugor, många tältplatser och 440 husvagnsplatser. Det finns restaurang, café, kiosk, matbutik, stranduthyrning, pool med vattenrutchkana mm. Dessutom ligger det ett par kilometer från Byske där det finns allehanda butiker, bank, hälsocentral och tandläkare. Bland annat. Allt man kan önska om  man är en campare.        

Det är en bra badplats för små barn för det är otroligt långgrunt, ja så långgrunt att det kan vara besvärligt att ta sig ut till så pass djupt vatten att man kan simma.


Ja, det var det som fanns på min högra sida då jag återvände från piren. På min vänstra sida finns en strand av mer spartansk modell och frågan är om man här kan tala om rasdiskriminering, för det är här man får hålla till om man har hund med sig. Nåja, bättre än ingenting en varm sommardag om man som hundägare längtar till havet. Stranden fortsätter en bit till runt udden.

Oj, vad tiden går fort nu igen! Hög tid att skynda till bilen och köra till badhuset och vattengympan!




1 kommentar:

  1. 800:- samma här då jag var hos min underbara tandhygienist, tydligen samma taxa i Sörmland som Norrbotten)( som är 2x per år. Känner mig lika frisk och fräsch i munnen som underbara Byske Havsbad. margareta

    SvaraRadera