En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 11 maj 2014

Norrlångträsk - Haparanda tur och retur


Om man nu får för sig att man ska göra en resa till Ikea i Haparanda, så är det ju lika bra att göra den en dag när blöta snöflingor i lappvantsmodell ramlar ner från en blygrå himmel. 


Resan arrangerades av några grabbar som går turistlinjen i Skellefteå och det hade dom gjort bra. En påse med pyssel, juice och lite godis delades ut straxt efter start och vid Töre gjorde bussen ett stopp och det serverades kaffe och macka. 
Att det här är en populär bussresa kunde vi konstatera på rastplatsen där vår buss inte var den enda med Ikea som slutmål. 


Kvart i elva var vi så framme vid Ikea och det var fritt fram för var och en att tillbringa tiden fram till 15.45 där man hade lust. Det är ju inte bara Ikea som lockar, det finns ju också andra butiker på både den svenska och den finska sidan.


När man ser raderna med kundvagnar förstår man att det inte var direkt den allra värsta rusningstiden just denna lördag. Jag tyckte det räckte gott med folk som det var och när vi åt lunch så var det precis så att borden räckte till för alla hungriga. Att det fanns särskilda kundvagnsparkeringsplatser vid restaurangen, var något nytt för mig.


Resultatet efter många steg inne i denna oöverskådligt stora butik var ändå inte så förskräckande, med tanke på att vi var fem personer som trott oss fynda diverse nödvändiga prylar. Två tonårstjejer som snart ska flytta till eget boende i stan, en pensionär som nog redan har allt hon behöver och två vanliga tanter (som en av mina barnbarn definierat kvinnor över femtio som). Det var precis vad som rymdes i bilens bagage när vi senare skulle ta oss hem från Byske till Norrlångträsk.


Vädret var nästan lika grått på hemvägen men det hade i alla fall slutat snöa. Bussföraren körde lugn och sansat och passagerarna var ganska trötta. Dock inte det unga par som satt framför mig på både dit- och hemresan. Dom höll på att äta upp varandra mest hela tiden och då inte bara med blickarna.



5 kommentarer:

  1. Trevlig sysselsättning i busvädret! När jag så rubriken tänkte jag att du
    kört själv t o r och inte passerat Boden på vägen. Det hade varit skrutt!!
    Nu kan jag ju inte klaga.
    Fyndar gör man ju alltid - även om man inte behöver nå´t speciellt.....

    SvaraRadera
  2. En välarrangerad resa av det här slaget är ju toppen! Bara att flyta med liksom och på Ikea finns det väl alltid något för alla köpsugna. Det finns i alla fall väldigt mycket att titta på....
    Ni passagerare verkar ha haft en givande dag, med en aning blandade "upplevelser" ;)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej, hemskt mycket hej!
    Nu har jag börjat blogga igen och det känns bra.
    För något eller några år sedan öppnade IKEA ett varuhus här. En gång har jag besökt det. Jag säger som du att det är inget jag behöver. Servetter och ljus följde med mig hem.
    Jag förstår att det blev en trevlig utflykt som förgyllde det här tråkiga vädret. Jag får ta mig riktigt i kragen och ta en promenad varje dag. Jag möter bara personer med hund - det är lätt att bli soffliggare när ingen tvingas att gå ut.
    Vad snyggt det är med stora foton. Jag hade tänkt att göra ny layout på bloggen men det har stannat med tanken.
    Det var trevligt att du är kvar i bloggvärden. Ser att det är många som lämnat den.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  4. Jadu, nog är den väl ändå märkligt, att fast man tycker att man redan äger mer än man har behov av, så resulterar ett besök i ett av Kamprads köppalats alltsomoftast i att man har något, något lite i alla fall, med sig genom kassan.

    Den mannens födgeni är det inte många som kan övertrumfa, det är då visst och sant. Och den ursprungliga affärsidén var ju lysande. Den att bereda folkhemsfolket möjlighet att möblera sina bostäder för en rimlig slant. Däremot är jag inte riktigt överens med den nuvarande, att "lura" människor att de ständigt behöver förnya och föröka sitt bohag. Fast det är ju klart, valet att göra ett köpbeslut är ju ditt, den presumtiva konsumentens, och ingen annans. Man hotas ju faktiskt inte med arkebusering om utifall att man skulle passera kassan tomhänt, haha! ;o)

    Hur som haver, så var det roligt att läsa om din trevliga resa - med eller utan "mjukporr" på sätet framför!

    SvaraRadera
  5. Vi har ju fått ett IKEA i Borlänge, men jag får nästan panik av att gå i så stora affärer, vill ut så fort som möjligt. Får aldrig uträttat det jag ev. kommit dit för att köpa ;-(

    SvaraRadera