En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 15 maj 2014

Rapport vecka 20


Sakta med säkert blir lägdor och gräsmattor allt grönare. Knopparna på rönnarna ser ut att kunna slå ut när som helst, bara det blir några dygn med plusgrader även på nätterna. Och det låter som om varmluften äntligen är på väg.


Några som också är på väg är svalorna. Nere vid Nördträsket satt det fyra frusna och trötta svalor i måndags afton. Två var så trötta att dom satt kvar på den gamla döda björkstammen fast jag och hundarna stod ganska nära. Morgonen därpå satt det en på vår telefontråd, alldeles intill väggen, en populär plats för svalorna som bor här, så jag antar att det var en av "våra" fåglar.


Jag kände det på mig, men jag fick leta ordentligt innan jag hittade en. Murklorna är på g. Dom har nog också väntat på lite varmare väder. Som jag skrivit förut, låter jag dessa giftiga svampar stå kvar, men dom är trevliga att fota. Som tur är verkar inte hundarna det minsta intresserade av dom.

När jag och hundarna gick över hygget ner mot Hundtjärn i förmiddags kunde jag höra göken gala i väster. Västergök - bästergök. Det var faktiskt första gången i vår som jag hörde den. Stenarna säger emellertid ingenting, dom är alldeles tysta. Men jag tycker att dom är vackra med sina kartlavar och dom är helt klart lättare att fota än fåglar, för dom är helt stilla. Man kan gå nära inpå dom utan att dom reagerar, gå runt för att få bästa ljus eller slippa motljus och blev inte bilderna trots det bra, så finns dom kvar på samma ställe nästa dag, nästa vecka.


I byn grävs det nu för fullt. Så gott som varenda tomt får sig ett dike, kortare eller längre, med hjälp av en liten grävare och några duktiga karlar lägger sedan ner slang för bredbandet, innan jorden läggs tillbaka. Den delen av arbetet sköts av byn för att få det så billigt som möjligt. Till hösten ska det vara klart för att koppla in bredbandet. 

Övre delen av vår tomt består av mycket sten vilket inte är något problem för en maskin, men ett lite helsike när man försöker gräva för hand. Det kan jag säga av egen erfarenhet. 

Grannen passade på att lägga dränering när han ändå hade en grävmaskin på tomten och med tre kloka som tittar på när två jobbar kan det ju inte gå fel.




2 kommentarer:

  1. Direkt när jag ser dina bilder blir jag lite förskräckt, för jag tänker inte på hur långt upp i landet du bor. Skillnadena i temperatur och grönska upp hos er och hos mig, här nere på Vä(r)stkusten, är ju så himla stor! Men som tur är har verkligen allt sin charm!
    Smart av grannen att passa på att lägga dränering när tunga artelleriet redan är på plats. Och "Inspektörerna" ser väl till att det hela går rätt tillväga ;)

    Vårkramar till dig Cici!

    SvaraRadera
  2. Fina naturbilder som vanligt.Här grävde vi för bredband 2005 och här var det även byns folk som hjälptes åt med arbetet.För vår del så blev det stor skillnad då vi körde via modem tidigare.Det är skellefte kraft/Alltele som är vår internetleverantör och det har fungerat perfekt i alla år.

    SvaraRadera