En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 8 maj 2014

Rena pippin

Man kan ju tycka det, att det är rena pippin att ta 180 bilder på svanarna vid Hundtjärn, men så var faktiskt fallet i dag på förmiddagen. Som om inte det var nog, tog jag ett tjugotal bilder vid Nördträsket senare på dagen, då på storspov, tofsvipa och lite annat. 

Man vet ju aldrig vad man ska träffa på vid träsken den här årstiden och i dag hade jag valt att gå Mullbergsstigen med hundarna, så jag hade inte tänkt gå till Hundtjärn överhuvudtaget. Nu var det ett himla liv där nere när vi kom gående uppe i skogen och att det var svanar gick inte att ta miste på.


En svan flög iväg västerut och efter en stund flög en annan norröver. Trots det hördes det som om det var flera kvar där nere, så jag bytte till det större objektivet och styrde kosan ner mot båtplatsen. 

Naturligtvis, och turligt nog, var dom på andra sidan sjön och verkade inte lägga märke till att jag och hundarna smög oss fram till stranden. Det var tre svanar kvar och vem som var vem kunde jag inte avgöra, för dom verkade bråka med varandra alla tre. Kanske var det ungfåglar eller så var det ett äldre par som försökte köra iväg fjolårsungarna. 


Bilderna är hårt beskurna och därför av dålig kvalitet men jag tycker ändå att dom kan vara lite intressanta och roliga att visa.  Nu går man inte igenom 180 bilder så där på en kvart, jag har grovsållat och visar de första riktigt genomgångna. Flera följer senare.


Det var kul att se hur intresserade hundarna var av det som utspelade sig där på andra stranden. Dom stod stilla och tittade på dom hela tiden jag fotade, och det var ganska lång tid. När dom flög nära oss, skällde Helen på dom, men dom verkade inte reagera och när en svan låg ensam i vattnet lät den nästan likadant som Helen.





4 kommentarer:

  1. Trevlig sysselsättning det där - särskilt när man får så tjusiga objekt att fota!!
    Härliga actionbilder!

    SvaraRadera
  2. Mycket bra plåtat! Fåglar är ju så in i vassen svåra att fotografera, eller hur?! Både Oscar och jag hade mer än gärna varit med er på den händelserika hund- och fotopromenaden.
    Tack för att du delar med dig av dina härliga upplevelser i ord och fina bilder ☆

    SvaraRadera
  3. Jätteroliga och fina bilder på svanarna, det är roligt att fota fåglar, men svårt. Ser också att ni fortfarande har lite is och lite snö kvar. Det känns märkligt för mig som bor i södra änden av vårt land, så stor skillnad.
    Monkan

    SvaraRadera
  4. Typ värsta naturfotografen, liksom.
    Själv har jag precis varit till postens utlämningsställe och hämtat mitt nya blom- och småkrypobjektiv, ett Sigma 70/2,8 DG EX Macro, så nu skall det bli fotografera av.
    Fast än så länge blir det nog mest bilder på rimfrost och sånt. På förmiddan hade vi plus 0,7 grader och kraftigt snöfall i Öjebyn.
    Kjell

    SvaraRadera