En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 9 juni 2014

Den blomstertid nu kommer

Det är mycket festligheter så här i början av juni. Det är nybakade studenter och skolavslutningar, föreningar och kurser som håller upp för sommaren, nationaldag, pingst och snart midsommar. Oj, oj, hur ska man orka? Lite hundutställning på det, så är det inte utan att man blir lite matt.

Jag har fortfarande lite svårt att säga nationaldagen om den 6:e juni. Det är inte lätt att lära om efter att nästan hela sitt långa liv ha kallat dagen för "Svenska flaggans dag". Att det dessutom blivit en röd dag rörde om det lite extra och ibland, under fredagens firande, fick jag för mig att det var midsommar.

Nationaldagen firas på ett speciellt sätt i Norrlångträsk. Bagarstugeföreningen ordnar finkafest denna dag, varje år, sedan länge. Det är en mycket uppskattad tilldragelse som i år drog mer än 150 besökande, "personalen" oräknad. Om man betänker att det finns ett 90-tal invånare i Norrlångträsk, medräknat grannbyarna Svartå och Nide, förstår man att det kommer väldigt många besökare utifrån.

Nu undrar förstås några vad "finka" (uttalas ugefär feinka) är och jag får väl försöka beskriva det, även om jag gjort det förut. Det är hembakad skarpkaka som blivit ordentligt uppblött i buljong och serveras med knaperstekt fläsk och flott. Mums, säger jag, fastän jag vet att några av er rynkar på näsan. Jag vet, det låter inte särskilt frestande, men av besökssiffrorna måste ni ju förstå att det är något av en delikatess. 


Den rådande värmeböljan höll på att ta knäcken på mig, särskilt när jag satt med min finkatallrik vid ett långbord nästan längst in i logen. Det skulle inte förvåna mig om det var 35 grader där inne. Så fort jag ätit upp maten tog jag mig ut och letade upp en skuggig plats där jag inväntade maken, hans två systerdöttrar och ena systerdotterna sambo. I väntan på att alla skulle äta klart och kaffet och bakelsen skulle serveras, gick vi lite sightseeing i området, dvs vi var in i den gamla skolan och i Bygdegården. När vårt lilla sällskap promenerat tillbaka till vår stuga, trängde vi ihop oss vid bron, där det fanns lite skugga, och festade vidare på iskall hallonsaft och nybakad sockerkaka. Det var en mycket varm dag.

Dagen därpå var det dags för nästa besökande, Yngresonen i Staan och hans familj, samt Dottern och dotterdottern. Dagen var lika varm som de två föregående och Elsa och Lisa roade sig bland annat med att springa igenom vattenspridaren. När det var dagas för middag fick dom ordna det själva för maken och jag skulle på nästa fest, bastuavslutningen, då vi fruar också får vara med. 

Den var lika trevlig som den alltid brukar vara och i år satt vi i ett traktorgarage, med högt i tak på många sätt. Och precis som vanligt kom vi inte hem förrän vid midnatt, fast vi sagt att vi inte skulle bli sena. 


Det gällde att försöka komma sig in genom dörren utan att hundarna började skälla, för där inne låg dottern och lilla Lottie och sov. Dom skulle bli kvar ett par dagar, så att Lotties pappa och hans medarbetare kunde arbeta i lugn och ro med sitt brådskande projekt. Så bra för maken och mig som riktigt fick rå om Lottie och hennes mamma under tiden. 

Detta det yngsta barnbarnet, nu 6 månader och 11 dagar, har bråttom här i livet. Med sju tänder i sin lilla mun har hon börjat få kläm på det där med att krypa och det går förvånansvärt fort. Det gäller att inte titta bort för länge för då vet man inte vad som kan hända.

Nu är det åter vardag och värmen har försvunnit, det har till och med kommit lite välbehövlig väta. Jag har börjat förbereda midsommarafton, då vi får besök av barn, barnbarn och våra kära danska vänner Ingrid och Troels. En västerbottenspaj och en köttfärspaj, gjord på älgkalvsfärs, har jag hunnit med. 

På fredag åker jag och Helen, kanske också maken och Cilla, till sonen i Lycksele, och på lördagsmorgonen ska Helen och jag vidare till Vännäs och hundutställningen där. Men om det får jag skriva i ett senare inlägg.



5 kommentarer:

  1. Hektiskt har du - fast idel trevligheter!
    Ljuvlig blomsterfägring! Allt bara exploderar just nu.
    Nåja - i dag är det nog lite stillestånd. Regn och småkyliga vindar
    efter den fantastiska helgen. Behövs det också.

    SvaraRadera
  2. Hejsan

    Ja man kan ju kanske säga både nationaldag och svenska flaggans dag? hehe....Man skall ju vara stolt för de båda sakerna. :)

    SvaraRadera
  3. Vilken blomsterprakt det är överallt. Hoppas att det finns några blomster kvar til
    midsommar.
    Visst är det trevligt med barnbarn, Mina är vuxna nu men jag har små barnbarnsbarn som kryper
    omkring.
    Hoppas det går bra på hundutställningen.
    Ha det bra.
    Kram Viola.

    SvaraRadera
  4. "Full rulle och bara ökar", det är väl en bra beskrivning på ditt liv just nu? Jag blir lite matt i knäna bara av att läsa om det hela ;o)

    Tänk att Lottie har sju risgryn i gapet allaredan! Inte minns jag att Lilla A var så tidig med så många. Men jag minns ingenting nuförtiden, så det kanske var ett precis lika omfångsrikt garnityr fast jag glömt det.

    Håller tummarna för att ni skapa sopa banan med konkurrenterna på utställningen!!

    SvaraRadera
  5. Mitt knubbiga barnbarn som är 6 mån o 13 dagar har också börjat få fart. Sorterar bland böcker, greppar efter mobiler och fjärrkontroller och försöker klappa katterna. Men han har bara två tänder. Lika ljuvlig som sommartiden!

    SvaraRadera