En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 2 juni 2014

Lek med filter

I PS finns ett otal filter, lätta att använda om man känner för det. Hittills har det inte varit något jag har använt mig av, men i kväll fick jag plötsligt ett infall och använder ett par bilder jag tog i går. Särskilt konstnärlig känner jag mig inte när jag använder dessa filter, det är bara på skoj. 

Jag fick förresten höra i dag av en bybo som passerade när jag höll på att rensa i en av gårdens rabatter, att det i lördags hade gått en björn över den gård som ligger närmast den väg där dessa gamla björkstammar ligger som jag fotade i går. Kul! Eller inte. Nu står ju inte björnar direkt stilla på en plats från en dag till en annan, det var bara det att jag fick en bekräftelse på det jag anar när jag går omkring i skogarna här. Nallarna blir allt fler och rör sig allt närmare bebyggelserna. Undrar just hur byns bonde känner det, han som ska släppa ut kreaturen på bete när som helst.

 Orginalfoto förminskad till jpeg.

 Bläckskiss

 Torrpensel

Vattenfärg



Karlssons fuse

 Orginal förminskad till jpeg

Bläckskiss

 Torr pensel
Vattenfärg



4 kommentarer:

  1. Åh nej! Nu drar den igång igen, min rädsla för skogen och björnarna som lurar där! :-( Hade som glömt sen förra året ...
    Var försiktig när du är ute, du skulle egentligen haft en bergsprängare som du kunde bära runt på! :)

    SvaraRadera
  2. Björn?! Oerhört fascinerande och lite skrämmande också, kan jag tro!? Men du är säkerligen påläst om eventuellt " möte med Björn". Eller hur..Och visst är det kul att leka lite ibland i PS med sina bilder :)

    Ta väl hand om dig, du fina bloggvän!

    SvaraRadera
  3. Vilken rysare, är alltid orolig för ett sådant oväntat möte. Inspirerande att få ta del av hur uttrycket i bilderna förändras. Går inte all välja ut någon men jag faller för bläckskiss och vattenfärg i båda fallen. Blir så klart sugen att testa.
    M

    SvaraRadera
  4. Björn inpå stugknuten är väl kanske inte direkt något man går och drömmer om? Här i Finland var det nyss ett visst pådrag på fastlandet, där en nalle börjat bli alldeles för urbaniserad och ägnade sig hej vilt åt förstörelse och stöld. Avlivning blev slutet på den historien.

    Filtren i PS använder jag inte så ofta, men ibland är det kul att t.ex. "göra en tavla" genom att använda kanvasstruktur + något konstnärligt filter :o) De jag använder mest är ändå Gaussisk oskärpa respektive Oskarp mask. Det sistnämnda på så gott som alla mina bilder.

    SvaraRadera