En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 16 juni 2014

Så blev det en champinjon till i familjen

Nu har Helen och jag varit på utställning igen. Denna gång for vi till Vännäs, en ort cirka 3 mil nv om Umeå. 
Vi for inte dit direkt hemifrån utan tog vägen via Lycksele redan på fredagen. På det viset fick vi umgås en stund med son och sonson och Helen och jag behövde "bara" köra 9 mil på lördagsmorgon. Husse lämnade vi kvar i Lycksele och i stället fick vi ressällskap av en bolonkaherre vid namn Hil. Han är fin värre, för det står SE UCH före hans namn i stamtavlan. Söt är han också och Helen blev glad över att få hälsa på pappan till två av hennes valpkullar.



Vi kom fram i god tid, solen sken från en blå himmel och det var ganska svalt i luften. Perfekt utställningsväder, enligt mig. Är det för varmt blir hundarna för slöa. 40 kr kostade det att få parkera på en knölig åker, men å andra sidan får man stå där hela dagen om man känner för det. Ytterligare en 50-lapp gick åt till utställningskatalogen, som jag för det mesta brukar titta i först sedan jag kommit  hem. Däremot är det många, kända och okända, som behöver kasta ett öga i den under tiden vi är på utställningen, så den kommer till nytta där också.



Petras söta Shibumi´s Serafina. 
Det var nio bolonkor anmälda denna dag och av dom trängdes sju i och omkring Petras utställningstält. Det gäller att hålla sig väl med någon bekant som  har tält när man inte själv har något. Den här dagen hade det väl gått bra ändå, men det blir lugnare för hundarna i det mörka tältet där inte människor och hundar passerar hela tiden.



Här har vi den norska trion som vi träffade redan på utställningen i Piteå i maj. Till vänster står Helens son Shibumi´s Donny Darco, i mitten Shibumi´s Engla och till höger deras dotter, Helens sondotter,  Athila. 

En championtik, Stensöbäcken´s A-Fifi och Shibumi´s Hedvig var de två övriga vuxenhundarna.


 Helen kanske inte älskar att visa upp sig i ringen ännu, men hon håller svansen över ryggen i alla fall. Jag fick ett tips av mera vana utställare att jag skulle sätta kopplet så att det kommer under hakan på Helen, i stället för att hålla det stramt rakt uppåt. Då blir det lite mera stuns i henne, tror dom. Det ska provas vid nästa utställningstillfälle.

Sen är det bra för matte också att ha utställningskompisar som håller reda på när hon ska ut och in i ringen. Konstaterar Helens virriga matte.

Petras valp Shibumi´s Serafina deltog i valpklassen med den äran och så var det förstås också Hil, SE UCH Hil Color Vinny Vrch, och även han är en av Petras hundar, även om han till vardags bor i Lycksele. 

Och hur gick det nu då för denne domare, Göran Bodegård, gammal i gamet och med kommentarer på nätet om att han var väldigt snabb i sina bedömningar och dessutom både nonchalant och otrevlig? Jo, han var både trevlig och visade stort intresse för denna, för honom ganska okända ras. Efter bedömningarna talade  han om varför han dömt som han gjort och kom också till vårt tält och diskuterade mera fakta, när han hade en liten paus i bedömningen. 

Dessutom ville han att vi skulle visa upp ett par av hundarna för den finske domaren Juha Palosaari, som dömde i en annan ring, för denne var intresserad av bolonkorna. När vi kom dit hade han rökpaus och ville att vi skulle ställa upp de två  hundarna på bordet, vilket orsakade förvirring hos ringsekreterarna, som undrade var de där kom ifrån och vad det var för något. Petra, som är nestorn på rasen, visade och berättade och domaren frågade och diskuterade. Sen fick vi springa ett varv i ringen, vilket säkert förvirrade många som satt runt om. 

Jaa, men hur gick det då?
Väldigt bra, väldigt bra! Helen fick Ck, Exellent och blev sedan bästa tik med Cert, vilket var hennes tredje och därmed blev hon svensk utställningschampion! Som slutkläm slog hon till slut Hil och blev BIR (Bäst I Rasen).



Nu finns det ju dom, i alla fall en, dvs Petra, som är både omtänksam och förutseende och som varit på systemet och inhandlat rosa (alkoholfri) champagne så att vi alla kunde skåla för vår nya champion. Jag skriver vår, eftersom jag en gång fått Helen som foderhund av Petra, och att min fina vovve är mor, farmor och partner till tre av de andra hundarna. Om Marina Kudryavtseva, Helens uppfödare i Ryssland, varit där, hade hon också fått sig en slurk av bubbeldrickat. Hurra för Helen ( Nevskaja Uslada Tsvetnaya Zhemchuzh) !




8 kommentarer:

  1. Grattis till er alla fast mest till Helen!
    Nu är det många år sen jag sysslade med utställningar men mitt största minne är nog att det var en evig väntan som ev. byttes i glädje om man fick ett pris :-)
    Kul med en lite ovanlig ras :-)

    SvaraRadera
  2. Jättestort GRATTIS! Det är inte dåligt att hålla stilen så bra trots alla kullarna hon haft, så lilla fina Helen (med det ohyggligt komplicerade stamtavlenamnet) kunde slå dom yngre konkurrenterna.
    Kram/Kicki

    SvaraRadera
  3. Oh sååå glad jag blir för din och Helens skull! STORT GRATTIS ♥ Vilken fantastiskt bra utställningsdag, både väder- och utdelningsmässigt.

    Kram och nospuss!

    SvaraRadera
  4. jättegrattis - bra jobbat - finare kan det inte bli Helen! margareta

    SvaraRadera
  5. Stort GRATTIS, så kul. Spännande historia med fina bilder, fick nästan för mig att jag var med.
    Ha det så gott.
    M

    SvaraRadera
  6. *Applåder*

    Gratulerar å det allra hjärtligaste till att ni rodde hem utställningschampionatet och ett extra grattis till Helen för att hon som extra grädde på moset slog Hil på klorna. Karlar ska hållas [i] kort [koppel]!

    Bolonkan är en för mig helt okänd ras, så jag tackar för ett trevligt utställningsreportage :o)

    SvaraRadera
  7. Så fina bilder och så roligt att läsa. Du vet att jag alltid uppskattar det du skriver men den här gången var det lite extra roligt att läsa och jag är SÅ glad över Helens championat!! Men det vet du redan! Näst sista bilden på Helen är underbar - hennes ögon talar verkligen till dej, för jag utgår från att det är dej hon tittar på med så dyrkande blick!

    SvaraRadera
  8. Stort grattis :) Helen är verkligen underbar <3
    Det var mycket intressant att läsa din blogg. Tack :)

    SvaraRadera