En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 3 juni 2014

Stort och smått en vacker dag

Det har varit en bra dag. Solen har lyst från en klarblå himmel och luften har varit lagom varm. Shorts och linne har varit klädseln. En hel del har blivit gjort, så nu kan jag krypa ner i sängen med gott samvete. 

När jag i kväll fick för mig att städa sovrummet och putsa fönstren där, stötte jag på detta spindelnät, så tunt och skirt att kameran aldrig kunde signalera när skärpan låg rätt. Jag försökte att inte skada det, men fastnade i alla fall i några av de långa fästtrådarna och rev ner det. Kanske klarar sig spindeln med någon av de andra två näten som fanns vid samma fönster. 


Dagen var helt rätt för att sätta båten i sjön, det vill säga Hundtjärn. Jag tycker att det var alldeles nyligen som jag gick på isen och konstaterade att renarna drivits bara fem meter från vår uppochnervända båt. Tiden går alldeles för fort. 
Bild från den 29/1-14

K och jag hade med oss ett par hinkar, skurborstar och en såpflaska och passade på att snygga till båten invändigt innan den sjösattes. Det var verkligen välbehövligt. Precis när vi knuffade ut oss från land för en liten provtur, ringde K:s telefon och hans frissa meddelade att dom fått ett återbud klockan två, och då var klockan kvart i ett, så det blev till att vända fören mot land och gå hemåt så snabbt som K orkade. Jag hävdade nämligen att han inte fick åka till frissan utan att först duscha och tvätta håret. Dessutom hade vi inte ätit någon lunch ännu.


Två små trasmattor från sovrummet och en liten större från nedre toan har blivit tvättade och hunnit torka. Jag kör med den moderna metoden och tvättar dom i maskin, det går alldeles utmärkt. En maskin vittvätt hanns också med och blev också torrt under dagen. Nu kör jag K:s arbetsbyxor, så att dom är torra till i morgon. Det gäller att ta dom när man får chansen.

Det som gjort mig mest nöjd denna dag, är nog i alla fall att jag hunnit rensa klart i stora rabatten på framsidan. Ett dammigt petgöra som får mina händer att stelna av träningsvärk, men nu är det i alla fall klart. Kvar är en ganska stor rabatt på baksidan och en lite mindre på nedre delen av tomten.

Sen borde jag förstås köpa blommor och jord och plantera i de sex stora krukorna, helst före midsommar så att det ser snyggt ut till den helgen. Sommaren är inte en tid för vila i solstolen direkt, det är alltid något som ska göras. Det är därför jag tycker om hösten, minns jag nu.

Bild lånad från Wikipedia


Det är inte bara växtligheten som är tidig denna sommar, knotten har också startat ett par veckor tidigare än vanligt, upptäckte jag i dag när jag satt på marken och rensade ogräs. Mindre kul för oss människor, men svalorna uppskattar det säkert. Dom far runt stugan som små torpeder. Svalorna alltså.



3 kommentarer:

  1. Så vacker väv du hittade, gillar alla varianter. Hoppas ni får möjlighet att göra en ny båttur. Brukar du fota fr båten???? Hos oss har det blåst så mycket så det har inte lockat. Igår kväll var det ljuvligt stilla och vackra speglingar på tjärn men då roade sig G med gräsklippning.
    M

    SvaraRadera
  2. Spindelnät kan verkligen vara svåra för kameran att autofokusera på. Men du har ju lyckats väldigt bra tycker jag! Jag var tvungen vid ett tillfälle att ställa in kameran på manuell fokusering. Den bilden blev 'sådär'.
    Med vår, sommar och grönska kommer ju också annat som du skriver, vare sig man vill eller inte! Men vi får väl tänka på de små svalorna och andra knott- och myggätare när det kliar som värst ;)

    SvaraRadera
  3. Spindelväven gör sig bättre på kort än i fönsterna tycker jag.
    Hörde på väderleken att ni har den goa värmen uppe i norr nu.
    Här hänger regnet i luften. Ska försöka mig ut för lite ogräsrensning i rabatterna, men så mycket som du hann med kommer jag inte att klara av.
    Kram

    SvaraRadera