En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 12 september 2014

Äppeltider


I vår trädgård finns det två äppelträd. Det träd som lämnar i särklass mest äpplen är en sort som heter Säfstaholm. 
I år har jag inte beskurit någon av träden, vilket märks särskilt på Säfstaholm, det är alldeles för tätt. Antagligen borde jag ha gallrat bland karten för den har rasat ner massor av frukt. De flesta tar jag reda på, tar bara bort fläckar som uppstått.


Det är ett vackert äpple med god smak, men bör ätas upp ganska snart för det håller inte så länge.


Säfstaholms slott i Vingåker har gett namn åt detta äpple och moderträdet finns faktiskt fortfarande kvar. Det sägs vara en utmärkt pollenlämnare.


Silva håller hårt i sina frukter än så länge, och det går ju bra så länge vi får behålla värmen, men börjar det bli nattfrost, vilket kan bli när som helst, måste jag nog ta ner dom också.
Silva är Norrbottens landskapsäpple och visserligen bor jag i Västerbotten, men det är inte många mil till norrbottensgränsen.




4 kommentarer:

  1. Härliga tider! Fast bråda. Allt i trädgården ska ju tas om hand ungefär samtidigt....
    Vårt Silva-träd har som vanligt gett god skörd. En hel del hade rasat när vi om hem.
    Fick bli hästgodis.

    Menar du att det är Silva på nedersta bilden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde - läste att Silva är Norrbottens landskapsäpple.
      Det hade jag ingen aaaning om :-)

      Radera
  2. Varje år är jag lika osäker vilken av mina träd som är Silva och vilken som är Säfstaholm. Det hjälper inte att googla på bilder av de två sorterna, dom blir väldigt lika. Jag får nog ta och fråga Maria Sandström som är hortonom och bor i vår by. Vid tillfälle. Egentligen har det ju ingen betydelse för mig, men i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är det undre bilden som är från Silva. Eller tvärtom. :)

      Radera