En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 29 september 2014

Brytningstid


September går mot sitt slut, i morgon är det den sista dagen av denna månad. Höstdagjämningen är passerad och nu börjar man känna av att den mörka årstiden är här. Det dröjer ett tag till innan det är dags att ställa om klockorna, nästan en hel månad, och då är vi verkligen inne i den mörka årstiden här i norra Sverige.

Än så länge är gräset grönt, men träden blir mer och mer kala. Det kommer inte att bli en färgsprakande höst hos oss detta år, kan jag konstatera. Om det beror på den långvariga torkan eller om det har med kylans vara eller inte vara att göra, vet jag inte. Löven blir gula och bruna och faller till marken.

 Även ett och annat träd faller till marken, då på grund av den kraftiga blåst som härjat i helgen. Hos ena grannen blåste en tredjedel av deras vackra prydnadsapel ner och hos en annan granne började en tall att luta allt mer, för att till slut lägga omkull sig på marken. Inget kom till skada och jag och maken fick en finfin utsikt mot Sörträsket.


Frosten var på besök några nätter och mornar och några fick nog skrapa bilrutorna när de skulle fara till arbetet. Själv gick jag på fotojakt för att hitta vackra, frostnupna motiv. Det gällde att vara ute på morgonen, väntade man för länge så hann frosten försvinna.

De flesta fåglar har också försvunnit nu. Man kan se vackra fågelsträck om man kör mellan stan och Norrlångträsk, det känns lite vemodigt, ett säkert tecken på att hösten är här på riktigt.


I trädgården finns det dom som opponerar sig och bestämmer sig för att det är vår. Inte bara denna rymling utan även pastellaklejan och alpclematisen. I det vilda hittar jag smörblommor, blåklockor, midsommarblomster och hundkex. 


Den lilla färgprakt som finns att beskåda hittar man på marken. Blåbärsris, odon och ljung lyser upp på sina ställen. 


Nu börjar trädens blad att samlas på backen och det kan prassla så där skönt när man tar sig fram på vissa ställen. I trädgården finns det mycket arbete kvar, om man känner för det, och jag har väl börjat städa upp lite grann, men mycket återstår. Varje vår blir jag irriterad på mig själv för att jag inte gjort det jag borde på hösten och säger till mig själv att i höst då... Jordgubbsplantor som ska skäras ner, buskar som ska klippas, ogräs som ska rensas bort,  ja det finns hur mycket som helst. Om man vill. 

Och än finns det kvar en del havtornsbär i toppen på busken. Det är ett jäkla jobb att stå på en låda och lirka loss bären en och en med armarna högt över huvudet. Kladdigt är det också. Men krämen blev god och i frysen har det samlats en hel del påsar av de vitaminrika bären.
                                           

I morgon ska jag på vattengympa för andra gången denna termin. Förkylningen som jag dragits med i fyra veckor nu, har tvingat mig att avstå från gympan, men nu känns det som om det är ok att börja om. På  eftermiddagen har jag stämt träff med dottern och lilla barnbarnet Lottie. Vi ska på stan och gå en ronda i några butiker. Har jag tur kommer jag hem med ett par campingstolar, typ regissörsstol, som nästan varje hundutställare har nu för tiden. Det skulle vara bra att ha en sån när Helen och jag ska till Sundvall nästa helg. 






4 kommentarer:

  1. Du, det må vara hur det vill med att den vanliga, norrländska höstfärgprakten verkar lysa med sin frånvaro i år, men vackra bilder har du ändå fått tagna! Här har vi inte haft frost ännu, men det står nog inte länge på förrän den slår till här också. Jag håller tummarna för att mina dahlior ska hinna slå ut, så att jag inför nästa säsong ska veta vilken som har vilken färg; vådan av att fröså från en påse med undertexten "blandade färger" ...

    SvaraRadera
  2. Fina bilder och fin beskrivning av din höst.
    Det är ungefär lika här, men det dåliga samvetet skaver, för jag borde vara ute i trädgården och röja, men än blommar dom flesta höstblommorna, astrar, rosenskära och en del dahlior, så jag njuter av dom så länge det går.

    SvaraRadera
  3. Fantastisk färgprakt på hösten! Tittar in för att kolla dina bilder, som alltid lika spännande och vackra! Har bara bloggat sporadiskt och numera går jag på styrketräning 2 ggr i veckan och onsdagarna är jag också hemifrån. Här börjar det också bli kyligt men vilken fantastisk höst vi haft. Bara för ett par veckor sedan satt jag i solen på balkongen och stickade. I år har jag verkligen kunnat njuta av hösten. Önskar en trevlig helg! kram

    SvaraRadera
  4. Låt du trädgården vara - med gott samvete! Jag tror att växtligheten klarar sig bättre
    om man inte putsar och rensar för mycket på hösten. Det vissna blir ju ett skydd för
    de ömtåliga knopparna till våren.
    Jag tycker det är så vemodigt och eländigt med höstjobb i trädgården, så jag låter
    det mesta vara. Gräsmattan ska få ett sista klipp när löven fallit. Om inte snön
    hindrar....
    Så vackra bilder! Tänk att det blommar ännu där ute :-)

    SvaraRadera