En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 22 september 2014

Innan dimman lättar


I förra veckan hade vi flera mornar då dimman emellanåt låg tät. I regel var det som tätast innan jag hunnit stiga upp. När det var dags att ta morgonpromenaden med hundarna var solen på väg att bryta igenom, och det är då det kan bli ett sånt vackert dis.


På väg ner i byn ser jag inte Nördträsket, på väg hemåt en stund senare har dimman nästan försvunnit.


Asfalten  är mörk av fukten och går man i gräset blir man blöt om fötterna, men det har inte regnat. Ett motorljud, och plötsligt dyker en bil upp ur dimman. I dikeskanterna har vägverket redan satt ner pinnarna som i vinter ska markera vart vägen går. Det är inte självklart när plogen ska försöka skrapa fram körbanan under vinterns snöstormar. 


Jag fick ett sms från kommunens tekniska kontor: "Inom kort påbörjas slamtömningen inom ditt område...." . Så bra tänkte jag och flyttade ett par krukor som kanske kunde stå i vägen, och särade lite mellan de vita höstfloxen så att man kan se var trampstenen finns till brunnen som göms bakom blommorna. Det var för en vecka sedan. Hittills har jag inte sett skymten av slamtömningsbilen. Undrar just hur lång tid inom kort är?




2 kommentarer:

  1. Så vackert du fångat morgonljuset och dimslöjorna!!
    En härlig tid detta för den som använder kameran....
    Inte mycket höstfärger hos dig?!

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt att plåta när det är dimmigt? Allt det "vanliga" blir liksom med ens alldeles mystiskt och magiskt.

    "Inom kort" tycks vara ett väldigt tänjbart tidsbegrepp. I åländska, politiska sammanhang är det i alla fall likvärdigt med 20 dagar eller mer, för idag är det exakt så många dagar sedan vår social- och miljöminister lovade mig att jag "inom kort" skulle få besked om vart landskapsförvaltningen sjabblat iväg mitt ärende om att det allmänna bostadsbidraget inte beräknas i enlighet med lag. Det som jag lämnade in i mars ...

    Så bered dig på att vänta på slamtömningen, du! ;o)

    SvaraRadera