En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 7 oktober 2014

Dagar som går


Detta är ingen spegling av dagens väder. Inte heller gårdagens, söndagens eller lördagens utan bilden är tagen den 3:e, i fredags, då solen lyste över oss och det var vindstilla. Sedan lördagen har det varit konstant gråväder, ibland lite duggregn men inga större regnmängder. 

På lördagen for vi in till Staan på förmiddagen. I almanackan stod det att jag skulle vara barnvakt åt Lottie, yngsta barnbarnet, när hennes föräldrar skulle på barnklädesbytardag, men ett par dagar innan kom dottern på att hon tagit fel på datum, att det var en vecka för tidigt. Eftersom Leo och hans pappa var här så stämde vi träff med Lottie och hennes mamma på Ainas, ett kafé i Skellefteå, för Leo hade ju inte fått äta någon födelsedagstårta ännu. (Dottern fyllde år i mitten på september.) Och det är ju viktigt att hålla på traditionerna. Under tiden var Lottie pappa hemma och städade i lugn och ro.

När jag ätit upp min bit, lämnade jag de andra en stund för att hämta den där campingstolen som jag tingat via Köp och sälj - Skellefteå. Hon som sålde den var inte hemma men hade ställt ut den vid ytterdörren och så kunde jag lägga pengarna i brevlådan. Det känns bra att ha en stol med ryggstöd med sig till utställningen i Sundsvall. 

På lördagskvällen blev det mera att stoppa i munnen. K och jag hade anmält oss till middagen som anordnades i Bygdegården för att fira att bredbandet nu är klart. Vi väntar bara på att det ska kopplas på och det ska bli endera dagen. God mat (från Eve´s restaurang i Sandfors) och trevligt sällskap är inte fel en lördagskväll.


Kanske en sista hälsning från svanarna som hållit till i Hundtjärn denna sommar, en sliten fjäder som flyter på vattnet vid badplatsen. Nu är där tyst och stilla, alla fåglar har dragit vidare mot kusten, för vidare färd söderut, och sommargästerna har invintrat sina stugor och dyker nog inte upp förrän till påsken nästa vår.


Nu är det glest mellan blommorna men det finns en och annan som kämpar emot hösten. Fibblorna är uthålliga men de flesta har fått ge sig.

I stugan pågår planeringen inför fredagens resa till Sundsvall. Det känns lite pirrigt att köra så långt ensam, men enligt SMHI:s femdygnsprognos ska det i alla fall vara plusgrader, så jag slipper oroa mig för  halka. Regn och sex till åtta grader varmt låter ju inte alltför kul men jag ska ju sitta i bilen mest hela tiden och vara inne i Nordic-hallen under själva utställningen. 

                                           
Har jag berättat att jag har köpt en potta, Pipinett, så att jag slipper ge mig av till servicehuset mitt i natten om så skulle vara. Den kan för övrigt vara bra att ha med sig på bilresor t ex. För karlarna är det ju sällan något problem om det skulle tränga på, men för kvinnor är det knepigare. Pipinett kan vara lösningen. Jag testade den i somras när vi besökte min syster på hennes landställe, så jag vet att den fungerar bra. Jag har köpt min på Apoteket.

 Jag har också packat ner en minivattenkokare, varma koppen och en krysstidning. Till Helen har jag denna eftermiddag ugnstorkat leverfärs till små platt godisar och både Cilla och Helen är riktigt förtjusta i dom. Hoppas att det frestar Helen på lördag. Det har varit riktigt svårt att få henne att ta emot något under utställningarna, trots att hon är en riktig godisgris då hon är hemma.




4 kommentarer:

  1. Så vacker den är den där fredagsbilden! Så´na dagar vill man ju ha många av.....
    Spännande med Sundsvallstrippen. Helen verkar ju "gå som tåget".
    Men du - får du inget tvåbent sällskap på färden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Maggan, den här gången får jag åka ensam. Lite pirrigt, men jag ska ta det lugnt och åker redan på fredagen för att ta in på campingen i Bye. Jag har hyrt en enkel stuga där för två nätter. Dels blir det bara en kort sträcka på lördagsmorgonen och så kan jag köra hem i dagsljus på söndagen. Utställningar har ju en tendens att dra ut på tiden och jag vill inte köra hem i mörker på lördagen. Särskilt inte om det ska vara regnigt, som i kväll. Däremot är själva utställningen inomhus, vilket är skönt denna årstid, men det ska bli lite spännande att se hur Helen reagerar på att vistas i en stor hall. Det är ju nästan omöjligt att träna på sånt, för det är i princip hundförbud överallt på köpcenter och liknande. Det blir också en bra träning för matte och hund inför Stora Stockholm, som är i Mässan i Älvsjö.

      Radera
  2. Ja säger bara "lycka till" på lördag.
    Kram Viola

    SvaraRadera