En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 22 oktober 2014

Mörker


Nu går vi mot den riktigt mörka årstiden, den där natten är längre än dagen, eller om man ska säga att dagen är kortare än natten. Till helgen är det dags att ställa om till vintertid och då kommer det att vara mörkt här redan vid fyratiden på eftermiddagen. Dessutom ska det bli mildare igen, vilket kommer att resultera i att snön smälter undan, snön som just nu lyser upp marken. Men det är ganska typiskt hur det brukar vara runt oktober-novemberskiftet. 


Lite mörk i sinnet känner jag mig också just nu. Inte beroende på vädret och årstiden utan av hur hårt livet kan gå fram bland släkt och vänner. Att det inte finns någon garanti för morgondagen, varken för gammal eller ung. 

Dessutom har jag i dag fått bekräftat hur den egna skröpligheten kryper allt närmare. Sjukgymnasten på vårdcentralen i Byske, bekräftade det jag redan anade, artros i fingrarna på vänster hand. Men jag vill inte, så nu tänker jag ligga i hårdträning för att återta rörlighet i de drabbade lederna. Vattengympa för händerna kräver ingen stor bassäng, det går bra med en mindre hink fylld med varmt vatten. Här ska tränas! Man vet numera att artros inte beror på förslitning utan är en sjukdom, ofta ärftlig, som kan drabba vem som helst.





6 kommentarer:

  1. Åh - så du menar att artros går att träna bort?
    Eller åtminstone lindra? Jag som fått för mig att
    det handlar om förslitning. Låter ju hoppfullt för mina tåleder....
    Och så det där med att ändra klockan.
    Hmmmm - blir det inte ljusare på kvällen och mörkare på morgonen nu?
    För trött för att tänka klart.....
    Kram :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ställer tillbaka klockan så det som är sju på morgonen blir sex och det som är fem på kvällen blir fyra. Sommartiden är ju till för att i ska kunna utnyttja de ljusa sommarkvällarna till max. Men du har rätt, det är sent och dags att dra täcket över sig. Ska bara ut med hundarna före det. Nattinatt!

      Radera
  2. OM du "torr"borstar dina fingrar , med en mjuk nagelborste , då och då i veckan så slipper du artros margareta

    SvaraRadera
  3. Det visste inte jag heller om artros. Det är ju jättebra om det hjälper med träning. Det blir ju bara mörkare nu och om det samtidigt blir bekymmer och sorger för nära och kära så blir ju livet tungt. Hoppas att du får små ljusglimtar i tillvaron så att mörkret inte blir för kompakt.
    Jag kommer i alla fall att glädja mig över de ljusare morgnarna och sen när det mörkanar ännu mer i början av december då har vi ju alla stjärnor och granar att glädja oss över. Och kanske lite snö söm gör det ljusare.

    SvaraRadera
  4. Artros har jag också i leder, bytt ut båda knäna. I händerna kommer det i olika skov tycker jag å kan vara väldigt ont . Har aldrig gillat det där med att ställa om klockan jag tycker att det ska vara rätt tid.

    SvaraRadera
  5. Hej Cici, så vackra bilder och den första tycker jag verkligen illustrerar hur mörkret nu tar över och man får vara glad för varenda timme det är ljust. Funkar perfekt i den kompositionen här.
    Hoppas du får till ett bra träningsprogram som funkar.
    Har varit dålig på att blogga, får försöka bättra mig. Har svarat på din fråga på min blogg.
    Allt Gott.
    Monica

    SvaraRadera