En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 18 oktober 2014

Sista höstbilderna?



I går var det en sån där vacker, klar höstdag med hög luft, då det är enkelt att andas och lätt att gå långa promenader. Himlen har inte varit lika klarblå i dag, men emellanåt har en lite disigare sol tittat fram. Meteorologerna lovar snö till i morgon, så kanske är det  här de sista höstbilderna jag tar detta år. 


På träsken har isen börjat att lägga sig och bildar vackra och oregelbundna mönster. Helen stod vid ett tillfälle till sin egen förvåning ovanpå vattnet och det går väl bra om man inte väger mer än vad hon gör. Cilla är skeptisk till det där med is och det beror på att isen sjunger. I går kunde inte jag höra något, men det säger ju inte att det inte gjorde det i hennes öron. Ibland sjunger, smäller och dånar det så högt att det hörs långa vägar. Värst är det förstås vid temperaturväxlingar och när isen ligger bar.


Vid badstranden hade det spolats upp massor av tallbarr och vasstrån och nu såg dom ut som en hög med diskborstar i varierande storlekar. Frostkristaller är fantastiskt vackra emellanåt.



Genom isen strävar sjögräs och vass ännu uppåt men kommer snön så lär dom nog få vika ner sig. 
Och där uppe, ovanför lägdan, står stugan och väntar på mig. Kanske finns det nybryggt kaffe när jag kommer hem. Inte för att jag är särskilt förtjust i kaffe egentligen, men ibland så kan det locka med en kopp så här mitt på förmiddagen.





3 kommentarer:

  1. Fantastiska höstbilder! Dom där diskborstarna kan väl få vem som helst att erbjuda sig att ta hand om disken :-)
    Här norröver är det blandad kompott. Lite snö kvar och frostigt hos oss. Vid kusten 4 mil härifrån ingen snö. Men det lär komma. Vi har slungan beredd och vinterdäcken på bilarna.

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder, jag blir avundsjuk på dem ..:D
    Här i Södra Hälsingland hade vi frost i mitten av september, den hade vi kunnat vara utan! Allt frös (-6). Efter det milt igen, Klinten blommar om för tredje gången...
    Hittade hit tack vare din kommentar hos Lisbeth.

    SvaraRadera
  3. Ja hurrv är det om vintern varit över mot vår snart en önskan.Fina bilder som vanligt.

    SvaraRadera