En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 20 oktober 2014

Va´ va´ ´re jag sa!

Eller rättare sagt, va´va´ ´re meteorologerna sa, för själv är jag en dålig väderspåman. I alla fall så såg det så här ut när jag tittade ut genom ytterdörren i går morse. Det fortsatte att snöa ett tag till och lite i dag också, så vi har ett snötäcke på en dryg decimeter. 


Snöskyfflar och snöslunga har plockats fram, sparkarna likaså. I förrådet har jag letat reda på och tagit in vinterjackorna och de ofodrade jackorna har hamnat där i stället. Och stövlar förstås, nu duger det inte med skor längre, möjligen att gummistövlarna får bli kvar ett tag till för snön är ganska klibbig. 

Det sista har hundarna fått känna på. Benen på Cilla blir fulla av snöbollar och Helen blir nästan som en boll  hela hon. Men i dag har hon fått ha overallen på sig och då är det vara hennes fötter som drabbas. 

I morgon är det vattengympadag och kanske blir det en tur till stan också. 

På onsdag ska jag till sjukgymnasten och visa upp mina krokiga fingrar. Pekfingret på vänster hand och, framför allt, lillfingret går plötsligt inte att räta ut. När jag upptäckte det för en vecka sedan kom jag på att jag faktiskt hade haft ont i den yttersta leden på lillfingret, utan att tänka så mycket mer än att jag nog hade stött i den någonstans. Men nu värkte det ganska ordentligt både i den leden och i pekfingrets yttersta led och båda var varma. I dag har värken gått tillbaka ganska mycket och dessutom försöker jag omedvetet att avlasta de lederna. 

På vårdcentralen säger dom att sjukgymnasten är speciellt bra på det där med händer, så hon blir första, kanske också sista, instans. Nu får jag väl komma ihåg att fina upp mina arbetarhänder lite i morgon kväll så att jag inte behöver skämmas när jag kommer dit.



2 kommentarer:

  1. Det ser ut ungefär som hos oss! Våt yllefilt över nejden....
    Nåja - det blir ju ljusare i alla fall. Något positivt.
    Motvilligt har långkalsingar plockats fram och varmare dunjackor.
    Vill inte riktigt släppa taget om den ljuvliga sommaren och hösten vi haft.

    SvaraRadera
  2. Trist med artros och mörkret och kylan. Som du kanske kommer ihåg har jag värkproblematik sedan länge, men det finnns alltid hopp. Min styrketräning går ut på att bygga upp muskler runt omkring det onda. Har artros i hela kroppen, knän och fingrar. De säger att stickningen är bra för händerna, men nu kommer jag till varför jag skulle skriva. För en dryg månad sedan blev ja tipsad om ett naturmedel på FBs on line stickkafé, Litomove. Inget hokuspokus, utan helt enkelt koncentrerad form av nypon. Äter inga andra preparat, men köpte och prövade. Tänkte att om det inte hjälper mot artros, så innehåller det i alla fall nyttiga saker, C-vitamin t ex. Glömde bort att jag åt det. Berättade det på Apoteket, där jag köpt det och de sa att för vissa människor funkar det, så nu fortsätter jag. Vi har haft en vacker höst och först nu har löven fallit. Hoppas du får hjälp hos sjukgymnasten med rörelser också.
    Trevlig helg! kram

    SvaraRadera