En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 22 januari 2015

Januari 22


Så här på ålderns höst...är ett uttryck som används ganska ofta, dock inte av mig. :) Jag har inte riktigt kommit underfund med när den där hösten börjar, men det låter som om det är när man börjar ta sig fram med stapplande steg, när tandraderna visar stora luckor och när ögonen bara anar vad som finns framför dom. 

Vad ska man då kalla den ålder jag och alla andra i samma årskull befinner sig i? Glad pensionär? Nej det låter alldeles för mycket dragspel och Tore Skogman. Mogen ungdom, kanske. Nja, det får mig att tänka på tanter som klär sig som om dom fortfarande vore tonåringar.

Det kanske inte finns någon lämplig etikett på oss, helt enkelt.


Helt ofrivilligt fick jag emellertid flera definitioner på min person då jag härom dagen kritiserade en bolonkaägare och tillika "groomer" från USA som lagt ut en film på facebook för att visa hur man gör då man torkar och borstar sin hund. Den stackars hunden försökte gömma sig, smälta ihop med väggen, då matte hämtade värstingfönen. Med en hårdhänt tag i ena frambenet drog hon flera gånger fram hunden mot sig, vände och bred på kraken för att blåsa honom torr och kardade honom med en stor karda. För att komma åt hans bak lyfte hon honom resolut i svansen. Ja , det var rent sorgligt att se. Detta upprepades, enligt henne själv, en gång i veckan. 

Jag kunde faktiskt inte låta bli att kommentera (i hövlig ton) att jag inte tyckte om hur hon behandlade vare sig hunden eller pälsen. Det skulle jag inte ha gjort. Eller jo, det skulle jag förstås, men som ett brev på posten kom ett svar från den amerikanska damen. Hon skrev att hon minsann varit groomer i 25 år och skött om afghanpälsar, och då pratar vi päls, och jag minsann aldrig var nöjd med någonting!  Det var inte hunden som var problemet - det var jag, jag var en ensam, bitter och mycket sjuk gammal kvinna.

Dessutom fick jag en personligt meddelande på fb från en av groomerns vänner i liknande ordalag. 

Nu ligger ju inte jag direkt sömnlös på grund av detta, jag vet ju både hur gammal jag är, hur jag mår och hur många vänner, grannar, släktingar och familjemedlemmar jag har, däremot blir jag oroad av att ovana bolonkaägare tror att det är så här man ska behandla sin hund. 


Annars är det som vanligt här i byn, lugnt, snöigt och ganska kallt. Men det blir ljusare för var dag som går och med lite tur kanske solen tittar fram endera dagen.



10 kommentarer:

  1. Ja vad ska man säga Cici... Bedrövliga är dom :-( Kärringarna alltså...
    Men fantastiska bilder på de andra två ålderstigna tanterna har du lyckats med igen!!

    SvaraRadera
  2. Tack Petra, vi blir lite frostbitna i mustaschen alla tre i kylan. Vissa personer over there mår man bäst av att glömma. :)

    SvaraRadera
  3. Ja du kära Kicki,jag säger då bara det: försök tänka det får stå för dom! Du tillför såååå mycket bra här på FB som du delar med och alla dessa underbara bilder!!Sen så kan jag förstå att du är en stor djurvän!

    SvaraRadera
  4. Så tokigt det blev inte mitt namn Carin Holmqvist!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du må tro att jag funderade några sekunder över vem denne Simon var :). Tack för dina ord, Carin och jag gissar att du är nöjd med kvällen nu när SAIK kammade hem segern.

      Radera
  5. Jag såg den där videosnutten på fb och tycker det var toppen att du reagerade. Jag tyckte också hon var för hårdhänt och tog ingen hänsyn alls till den lilla hunden. Det värsta var att hon lyfte den i svansen för att komma åt. Hunden såg väldigt rädd ut. Om hon nu är så van som hon säger, så borde hon väl ha lärt hunden att tycka om detta istället.

    Det konstiga är att det alltid finns folk som börjar med personangrepp på de mest konstiga sätt när man kritiserar, istället för att hålla sig till saken. Tur att du inte tar åt dig av det, för det säger mer om hur de är som människor.

    Underbara närbilder visar du och de fick mig att le med hela ansiktet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att du, med ditt engagemang i katthemmet, har fått ta emot både det ena och det andra genom åren. Och som sagt, det går inte att diskutera med den här sortens människor, dom går till personliga angrepp direkt. Synd om djuren bara. Kul att mina bilder gjorde dig glad.

      Radera
  6. Jag ser framför mig bilden av din beskrivning, kallas inte det djurmisshandel?
    Mogen erfaren kvinna är man väl i våran ålder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kallar det definitivt misshandel. Jag tror att hon trots alla grova tillmälen till mig, har fått sig en tankeställare. Man kan ju hoppad det i alla fall.
      Det var en fin benämning på sådana som oss.

      Radera
  7. Jag såg filmen och reagerade likadant!
    Hur kan man bara bete sig så mot en hund?
    Det finns ju tyvärr många knepiga männinskor.
    Men vilken reaktion!!

    Jag kallar mig passionist ibland - till skillnad från pensionist. :-)

    SvaraRadera