En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 11 januari 2015

Januari 11


Ordningen är återställd. WWF-tomtarna har fått krypa tillbaka till sina kartonger, plastgranen har packats ner i sin låda, ljusstakar och stjärnor likaså. Juldukar och bonader har byts ut mot helt vanliga dukar och de tavlor som brukar pryda väggarna.  Att det är två dagar före tjugondag Knut bekymrar mig inte det minsta, bara jag har lyckats övertala maken om att julen nu oåterkalleligt är slut. 

Nu hade det varit önskvärt med lite bättre väder, det blåser rent svinkallt ute, inte ens hundarna längtar efter några längre rastningar, men jag vet att man i södra Sverige har haft det mycket värre än vad vi haft det i dag. Här har i alla fall inga tak blåst av och jag tror att alla träd står som dom ska. Men temperaturen som legat runt 10 minusgrader har nu dalat ner till minus 18, och det ska visst bli kallare i morgon. Det går an, om det inte vore för blåsten. Till natten lovar SMHI -25-30 minus och friska vindar. Tur då att man har en varm säng i ett varmt hus att gömma sig i, vilket inte är alla förunnat. 



Om läget ute i världen kan man bara fortsätta att oroa sig.


2 kommentarer:

  1. Ja usch vilket väder men det finns dom som har det sämre, nu räcker det med snön. Solen får gärna visa sig på dagarna.Jag har inte tagit fram så mycket jul mest röda dukar å stjärnor.Så det jobbiga blir julgardinerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det räcker med 5-6 minusgrader och så vill vi har sol, absolut! Beträffande julen så har jag nog allt, UTOM julgardiner. Visserligen är vintergardinerna i köket, dom enda jag byter, rödochvitrutiga, men dom får sitta där tills jag får vårkänslor.

      Radera