En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 12 januari 2015

Januari 12


Termometern har envist visat på mellan 19,2 och 20,2 grader kallt denna dag, så det får bli ytterligare en kojdag. Jag tog med mig Cilla på vägen över lägdan så att hon kunde få springa lös en stund. (Att gå kopplad utmed byavägen varje promenad, är ingen höjdare enligt  henne.) En skoter hade kört där så att det gick att ta sig fram, men just inte mer. Vi gick inte någon längre bit för Cilla fick kramp i tassarna så fort hon blev stående, och -20 och lite vind därtill nyper i kinderna, vill jag lova, så jag ville inte  heller vara ute så länge. 

I morgon är det dags för vattengympan, första gången efter jullovet. Hoppas nu att det inte snöar i natt, inte så mycket i alla fall, och så får det gärna bli lite mindre kallt. Även om dagens bilar blir ganska fort varma, så är det inte så skönt att sätta sig i en kall bil när man kommer ut från badet. Dessutom har jag ingen uppvärmning på baksätet och vi brukar vara tre personer.


Att köpa en nagelborste är väl ingen match, kan man tycka, men när jag letat i butikerna har jag inte lyckats hitta en enda som jag kunnat godta. Bara för att ha någon, köpte jag en i ett varuhus och, precis som jag trodde, den var helt värdelös. Efter bara en kort tids användande spretar borsten som på en välanvänd tandborste. Nu har jag sett i Biltemas katalog att dom har en modell som  påminner om den borsten vi hade förut, så vid nästa stadsbesök ska jag titta in där och provkänna på den.



Det är samma sak med diskborstar. Efter en kort tids användning så ligger stråna platt utmed fästet. Jag hittade emellertid en variant som jag nu har använt i flera år, faktiskt, och jag tror att det var på Rusta eller på ÖB. Nu när min prima borste gjort sitt finns den naturligtvis inte på någon av dom affärerna, det finns bara sådana med mjuk borst. Men jag ska nog ta mig till granngården, där finns det borstar av bra kvalitet. Visserligen lite dyrare, men det sparar jag fort in om dom håller lika bra som den jag har nu. Man ska ju inte inbilla sig att bönderna diskar sin mjölkutrustning med skräp som bara håller några veckor, om ens det. Nej, dom vill ha rejäla saker och det vill jag också.




2 kommentarer:

  1. hitta en bra NAGELborste är inte lätt - jag köper mina hos Antroprosoferna i Järna vid mitt årliga besök där. Nagelborsterna är naturmaterial, som t ex svinborst eller tagel. Då jag på grund av kall-reuma i fingrarna måste borsta mina fingrar för blodcirkulations skull (mycket bra resultat) så vill jag ha mjuk borst - och de får man bara av naturmaterial. lycka till

    SvaraRadera
  2. - 20 är ju bistert för både folk och hundar. Härnere kom blötsnön i lördags, regnet på måndag och idag är det rent livsfarligt halt. Dubbat gäller för både skor och däck om man måste ge sig ut. Mildare hos er och islossning hos oss är vad vi får hoppas på.

    SvaraRadera