En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 2 januari 2015

Januari 2

 Jojo-vädret fortsätter. När den gamla snön i det närmaste tinat bort och blivit till blankis, börjar det snöa och världen blir vit igen. Därmed inte sagt att dagen varit ljus, den har i stället varit mörkt från morgon till afton. En morgon som börjar sent och en afton som börjar någon gång straxt efter klockan två. Korta dagar med andra ord. Är det något man längtar efter vid den här årstiden så är det att dagarna ska bli längre och ljusare.

En riktig slödag har det varit för min del. Jag måste nog upp och leta bland garnerna för att se om det finns något att sätta händerna i. En ny falskpolo vore inte helt fel. Kanske att sockgarnet som är kvar räcker till en.

Det är nog också en bra träning för mina ömmande fingerleder. Dom ska för övrigt börja i skolan så småningom, artrosskolan. Lite fnoskig kan jag bli och överkänslig för minsta lilla värk i någon av de finger- och tåleder som ännu är friska. Att sitta och fingra på tangentbordet är också ett bra sätt att hålla igång fingerlederna.





6 kommentarer:

  1. Vi har visst samma eländiga väder! I morse regnade det rejält.
    Sedan gick det över till snö. Blötsnö. Mörkt hela dagen. Ingen promenad idag.
    Och ingen fotosafari som jag tänkt. nåja - det kommer fler dagar.
    Inte skoj det där med värk i leder. Jag har ju mina tår som spökar för mig.
    Fick tips om nyponpulver och har testat i en dryg månad nu - kanon!!
    Känner knappt av tålederna och kan ta mina promenader utan problem.
    Litomove heter min variant som jag köpt på Apoteket, men det finns fler. Väl värt att pröva!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset om nyponpulver! Dottern påminde mig igår om din kommentar och visade en påse hon hade i skafferiet för sambons del. Nästa gång jag passerar ett apotek, befinner mig i stan eller Byske alltså, ska jag gå in och fråga efter det. Även om jag av erfarenhet vet att jag är urusel på att komma ihåg att ta medikament för egen del. Maken och hundarna håller jag mera reda på.

      Radera
  2. Ja nu fick vi tillbaka den vita vintervärld som man egentligen ska ha den här årstiden hoppas att den nu får stanna för is vill vi inte ha.Man får så ont i kroppen när man måste spänna sig när man är ute på den dagliga promenaden.Hoppas att du får lite hjälp på den artros skola som du ska gå för värk i lederna är inte någon höjdare.Hälsningar Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är snabba skiftningar i väderleken, i alla fall hos oss, även om det varit ovanligt många dagar med nollgradigt så här långt i vinter. Nu är vi på minus igen och kallare ska det visst bli, men bara kortvarigt. Jag avskyr också halka, men icebugs eller liknande skor är toppenbra. Kan man inte använda spark som jag gör, är det inte helt fel med ett par stavar. Dom har räddat mig från platt fall några gånger.
      Enligt sjukgymnasten går inte artros att bota, men att lindra, så jag hoppas på det.

      Radera
  3. Skönt att vi fick tillbaka det vita det får gärna vara några minus så vi slipper isen. Det är skönt att vi går mot ljusare tider man får peppa sig med den tanken. Jag brukar hålla mina händer i väldigt varmt vatten det är skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varmt vatten är bra för alla former av ledvärk och många gånger önskar jag att jag hade ett badkar, men tyvärr. Till händerna behövs ju bara ett mindre kar och jag måste nog vara lite flitigare att blötlägga fingrarna.

      Radera