En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 6 januari 2015

Januari 6

  De små damerna hittade ett gammalt rävspel som jag faktiskt inte vet var det kommer ifrån. Möjligen kan det vara ett loppisfynd. Fynd och fynd, det är en ganska sliten träplatta med hål i, några spelpjäser finns inte, men det tilltalade Elsa och framför allt Lisa, så med hjälp av några tändstickor kompletterade vi spelet och matchen kunde börja. Naturligtvis vann rävarna, precis som jag minns att det brukade göra i min barndom. Vi hade lite diskussioner om reglerna, vissa har en förmåga att skapa nya regler efter hand som spelet fortgår, och vad gör man då för att få veta vad som gäller? Jo, man googlar förstås. Så nu vet både jag och barnen hur det ska vara. 

 Tyst blev det när föräldrarna varit här och hämtat sina telningar, det är ju vardag i morgon igen, och det är då man känner vad trött man är. Särskilt om man stannat uppe till efter midnatt och tittat på en fascinerande film på kunskapskananlen om kalashfolket som lever i de pakistanska bergen, och sedan vaknat klockan sju av två damer som påstår att jag snarkat hela natten. Så fräckt! Det är tacken för att man överger sin egen säng och delar sovrum med besökarna! Jo, dom är goa och håller en igång, barnbarnen, och när dom farit hem fick jag plocka framstickningen igen för att åtminstone hålla igång fingrarna.


6 kommentarer:

  1. Oj så länge sedan jag spelade räv!
    Hade ett sådant när jag var barn.
    Vilken tur att det går att googla och få reda på
    regelverket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan använda google till mycket.

      Radera
  2. Vi hade ju ett hemma när vi var barn. Det kanske är detta. Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det vet jag med säkerhet att det inte är. Det var ju ett billigt och tämligen vanligt spel på 50-talet, så det finns nog kvar på många ställen.

      Radera
  3. Full fart med barnbarnen :-) och mycket skoj har ni säkert haft. Det brukar ta på krafterna, för man är inte van att ha det så livligt omkring sig.
    Undrar vad du kommer sticka av de fina garnerna?
    Du lyckades ta en fin bild av månen genom träden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte några nystan av detta garn för att göra sockar till barnbarnen. Nu visade det sig att det bara var Leo som var i behov av sockar och efter tre par till honom fick jag ett nystan över och av det, och med kompletteringar av restgarn från öde övriga nystanen av samma sort, stickar jag mig en fuskpolo. Ett av mina vinterfavoritplagg.

      Radera