En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 1 januari 2015

Nyårsdagen 2015


2015

Januari 1

Jag har funderat lite på hur jag ska göra med den här bloggen. Ska jag stänga den, låta den vara vilande eller förnya den?

Ett förslag jag kom med (till mig själv) var att lägga in en bild (eller flera) varje dag, kanske skriva lite fakta om dagen, men annars låta bilden tala för sig själv. Jag har kommit underfund med att jag inte har särskilt mycket att skriva om, på ett sätt som kan intressera andra, och dessutom har jag stagnerat i mitt fotograferande.


 Kanske en fotoutmaning, med mig själv som enda deltagande, kan få mig att komma igång igen. Mycket av det där dagliga som händer hamnar nu för tiden på facebook och det är klart att jag skulle kunna låta bilderna hamna där också, vilket det ofta gör redan, men facebookflödet är något som är bara för stunden. Fort är det borta och glömt. 


 Även om inte någon annan skulle vara intresserad av det jag lägger ut på min blogg, så vill jag själv kunna gå tillbaka och se vad jag skrivit eller fotat vid en viss tidpunkt. Ett slags dagbok kan man ju kalla det. 


 I dag, till exempel, kan jag skriva att jag inte minns att det någonsin förut skulle ha varit så här milt och så  här lite snö vid denna tidpunkt på året. 4 grader varmt och blankis överallt är inte något önskeväder för oss som bor så  här långt norrut. En halvmeter snö, minst, och 10 grader kallt är mera det vi är vana vid.


Runt jul hade vi några riktigt kalla dagar, som kallast 21 grader, men så slog det om väldigt fort och blev blia. Kanske det är den så kallade trettondagsblian som redan är här. Ur led är tiden.






8 kommentarer:

  1. Det är klart att du ska fortsätta att blogga! Jag och många med mig
    gillar att läsa om dina vardagsbestyr och funderingar! Och så förstås att se dina fina bilder därtill.
    Ambitionsnivån behöver ju inte vara 125%...
    Långa inlägg varje dag med mängder av bilder
    kan lätt ta kål på den mest energiska.
    Dagboksform - med en egen fotoutmaning låter bra!
    Vi kanske kan utmana och inspirera varandra!
    Jag tycker själv att många av de fotoutmaningar som finns
    i bloggvärlden ger inspiration.
    Fick ett erbjudande från Moderskeppet om gratis guldmedlemsskap i två månader.
    Antar att du fått det också. Så givande att se på deras kurser!!
    Kram - med förhoppning om många nya härliga inlägg här i din blogg!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har hänt mycket bland mina bloggvänner sedan jag började blogga och på senaste tiden verkar det väldigt segt - inte bara hos mig. Jag misstänker att fb tagit över en hel del av meddelarbehovet och att det är orsaken till att många tystnat på sina bloggar. Jag håller med om att fotoutmaningarna har varit givande, men också krävande. Jag känner ju att jag måste kommentera många för att själv få kommentarer, och då tar det alldeles för mycket tid. Nu ska jag prova om den här dagboksformen är något som funkar, det är väl värt ett försök.
      Något gulderbjudande från Moderskeppet har jag inte sett till. Har du fått det nyligen?
      Det skulle vara så kul om vi kunde göra en fototräff någon gång i sommar, kanske också med Monica Amberger. Finns det någon intressant plats som ligger mellan Boden och Skellefteå?
      Kram

      Radera
  2. Hej! Jag har haft paus ett tag och känner igen mig då du beskriver din känsla för bloggandet. Vem kan väl vara intresserad av det jag skriver? Det finns många, också jag, som gillar att läsa om andras vardagsbestyr och tankar. FB är inte samma sak, kontakten där är ju mera ytlig. Jag hoppas du fortsätter blogga i vilken form det än blir. För egen del känns det som att jag bloggar för mig själv, som en slags dagbok. Att läsa och komma ihåg hur det var. Du har ju dessutom gåvan att kunna fotografera speciella tillfällen. Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla! Vi får väl fortsätta med våra "dagböcker" i bloggformat, och som du säger, det spelar ju ingen roll om någon annan läser eller vad andra tycker. Man gör det nog mest för sig själv. Jag funderar på om jag ska spara alla mina inlägg på ett separat, portabelt minne, så att dom finns kvar och samlade på ett ställe. God fortsättning på det nya året!

      Radera
    2. Bra idé, det ska jag också göra. Min tidigare blogg lades ned och allt försvann. Jag hade ingen backup. Nu börjar vardagarna och ljuset börjar synas här.

      Radera
  3. Hej Cici, förstår precis hur du tänker. Har inte heller haft ork att kommentera som tidigare vilket genast ger mindre feedback. Du har mycket att dela med dig av i både bild och text så jag hoppas du fortsätter bloggandet. En inspirationsträff med dig och" Beppan" vore jättekul.
    Piteå kan kanske vara något.
    Jag är öppen för förslag.
    Kramar
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej M! Det är lätt att det blir slentrian i svar på kommentarer om det blir för mycket, och det är väl då man börjar tappa sugen lite. Det vore toppen om vi tre kunde komma oss iväg på en fotoutflykt så småningom. Jag ska kolla vad det finns för något i Pitetrakten som kan vara lite extra. Men det brådskar ju inte, det blir väl aktuellt först till våren. Ha det gott!

      Radera
  4. Liknande tankar har jag mellan varven och funderar hur jag ska göra. Men jag har kollat statistiken och jag har runt 100 läsare varje dag, fast det är många som aldrig kommenterar. Så ett visst intresse finns tydligen.

    Men det låter kul med en bild om dagen. Det är roligare med bloggar där det händer lite och ibland räcker det med en bild. Jag har som du stagnerat när det gäller fotograferingen. Tycker att jag redan tagit bilder på allt runt omkring och orkar/hinner inte utvecklas mer just nu.

    Önskar dig en god fortsättning på nya året.

    SvaraRadera