En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 18 februari 2015

Februari 18


Man kanske inte kan tro det, men det finns faktiskt lika många baksidor som det finns framsidor. Det är naturligt att man helst vill se framsidan, den uppiffade, roliga och positiva men ibland händer det ändå att man hamnar i ett sånt läge att baksidorna träder fram. Många känner då inte igen sig, trots att det är en välkänd miljö - man har bara sett det framifrån.

Den här årstiden för med sig att det dras skoterleder där man vanligtvis inte vistas under de övriga årstiderna (om man nu inte är en hundägare, som jag, som gillar att hitta nya vägar att ta sig fram på), och då får man lite nya, i alla fall annorlunda, perspektiv på tillvaron. 


Ska man gå efter det man hör på radio, läser i tidningar eller ser på tv, så är nästan allting en enda stor baksida. Det skjuts och mördas, människor drabbas av krig och naturkatastrofer och utsätts för lidande av alla det slag. Till slut kan man gå ut i den vackra naturen i det härliga solskenet och undra, har jag verkligen rätt att njuta av livet i denna stund, när det samtidigt dör små utmärglade barn, när kvinnor säljs och religiösa fanatiker skär halsen av sina medmänniskor? För att bara nämna några saker av allt elände som finns på vår jord.


Då kan jag känna ett stort behov av att stoppa huvudet i sanden. Eller som den här lilla granen, stoppa huvudet i en snödriva och avskärma mig från alla hemskheter.



2 kommentarer:

  1. Känner igen tankarna du bär på, för så kan det kännas mellan varven. Vi har det otroligt bra här, medan så många av jordens befolkning lider på olika sätt. Brukar tänka att jag inte kan förändra världen själv, men jag kan bidra med något. Därför väljer jag att varje månad skänka till Amnesty och sen är jag aktiv i Djurskyddet. Ger även sporadiska pengagåvor till olika saker. Även om man inte gör så mycket, så kan man ge en liten slant eller ägna lite tid till de som har det svårt.

    Och visst har vi rätt att få vara lyckliga och känna oss lyckligt lottade av att få bo som vi gör. Ingen blir hjälpt av att du har dåligt samvete eller är olycklig.

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder till allvarlig text.
    Det är inte så konstigt att man inte orkar ta till sig allt elände som är i världen. Man måste ju kunna leva själv också.

    SvaraRadera