En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 22 februari 2015

Februari 22


Helgen har bjudit på fint väder och i morse var det åter minusgrader efter flera dagar av plus, ja till och med regn. Halkan på vägarna blev då av det mera blixtande slaget och fick mig att avstå från lektion 2 i artrosskolan. Nästa dag blev vägarna välsandade, men det var då det. Jag har stor förståelse för att det inte står sandbilar och bara väntar på att få sanda just de småvägar jag ska ut på, så jag klagar inte. Det besvärliga nu är att man inte kan färdas med sparken på vägarna för all sand där. Skoterlederna däremot är hårda som betong och suveräna att ta sig fram på.


Ett ögonblick kan man grubbla över vilket djur det är som lämnar så smutsiga spår efter sig i skogen, men förklaringen är att snön sjunkit ihop så pass att rävens spårgropar kommit i plan med snöytan och barr och annat som lagt sig i groparna efter all blåst, ligger kvar och visar var räven en gång gått. 



 Och så blev det ett första försök att fånga norrskenet på bild. För att vara handhållen kamera med tid på 3.2 så blev det ganska skapligt ändå. Att norrskenet innehåller så mycket grön färg förvånar mig lite, för mitt öga ser skenet mera som ett ljus, inte så mycket färg.


Till sist måste jag visa ett tidigt vårtecken. Jag hörde surrandet när jag var ute på bron i morse,men trodde att jag måste ha misstagit mig, men senare på förmiddagen satt den första grönfinken vid vårt fågelbord. Vi får se nu framöver om det är en enstaka individ eller om dom är på gång. Jag har läst och hört på radion att grönfinkarna minskar ganska drastiskt i antal de senaste åren, annars brukar vi har dom i massor här, fast inte så här tidigt. 


2 kommentarer:

  1. Härliga bilder!! Som taget från en reklambroschyr om Sverige den där första. Och så norrsken. Vackert! Har visst varit här också, men vi bor för nära stan för att det ska bli något vettigt i bildväg från hemmaplan. Får se till att åka ut i obelyst område nästa gång det visar sig.

    SvaraRadera
  2. Det är härligt med vårtecken att fåglarna kvittrar mer än vanligt .Sparkföret varade bara några dagar nu hoppas man på att isen på gården ska tina bort så man vågar sig ut.

    SvaraRadera