En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 23 februari 2015

Februari 23

Jag har inte varit till så stor nytta i dag - heller. Kört ett par tvättmaskiner (det gäller ju att ha rena kläder på torsdag), lagat ett par måltider (ingen i stugan vill ju svälta ihjäl och det  är långt till närmaste pizzeria), dragit bort långa hårstrån från mankens ögonbryn (så att han ser vart han går) och tagit en skogssväng med hundarna. 



Den här årstiden börjar man längta efter färger. Särskilt om man går omkring med en kamera och letar efter något att fota. De här stubbparet har jag passerat så många gånger att dom börjar kännas som ett par gamla vänner. Vänner som liksom jag själv sakta åldras. Men tittar man noga finns där en hel del färg, deras ålder till trots. Eller kanske tack vare sin ålder.


De större stenarna blir som troll som ligger med ett vitt täcke över sig och väntar på vårens ankomst. Lite mossiga är dom, men vem är inte det. Det blir också några färgluckor i det vita.


Sommardasset vid Hundtjärn ser ut att vilja gömma sig bakom träden så att det inte syns från stranden hur det börjar luta alltmer. Jag får en känsla av att det skulle tippa baklänges om jag gick in och satte mig där.


Jag måste erkänna att trots att jag tycker om att fota andra så avskyr jag att bli fotad själv. Här har emellertid jag och hundarna ställt upp oss på begäran av Äldresonen. Men eftersom jag ser ut som ett skogstroll passar det in i detta skogstokiga inlägg. 

Nu får ni inte tro att Helen sitter i korgen för jämnan och får skjuts, nej hon får ta sig fram på egna tassar nästan för jämnan, men kommer det till exempel en skoter kan det vara behändigt att sätta henne i korgen så att hon inte springer i vägen och blir påkörd. 



2 kommentarer:

  1. I våran ålder så behöver man väl inte göra så mycket nytta. Det är ju skönt att ha en maskin som gör jobbet, man får röra på sig på annat vis. Jag brukar klippa bort dom där stråna det gör inte ont då.

    SvaraRadera
  2. Nog kan du kosta på dig att vara med på bild. Kul att se sparken med sina extra medar, det har inte blivit av att jag skaffat såna.
    Det blev inte nån längre tids sparkföre här p.g.a. det milda vädret. När man inte kan vara på sjön, så är det inte mycket annat att välja än att lämna sparken hemma. Tyvärr, för det är ett perfekt sätt att komma på en längre tur med hundarna.
    Dina bilder är vackra, trots avsaknad av motiv.
    Kram

    SvaraRadera