En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 11 mars 2015

Mars 11


Här sitter jag och gäspar fast klockan inte ens är åtta på kvällen. Det är konstigt att det ska vara så jobbigt att vara in till Staan, även om det inte blir mer än ett par timmar. 

ÄNTLIGEN!!!
I dag har jag beställt glas och bågar. Det tog mig bara 1½ år att hitta de förhoppningsvis rätta bågarna. Och med en dagsfärsk, grundlig synkontroll kan det bara inte bli fel. Dottern gjorde tummen upp för dessa bågar i fredags och optikern såg väldigt nöjd ut över mitt val. Dom är inte alltför olik de jag har nu (mina urgamla), lite rundare, lite större och med kraftigare skalmar. Halvt ruinerad blir jag förstås, men med tanke på hur långt det är mellan mina byten så får det gå. 


Jag tror att det är den här modellen, fast silverfärgade. Märket är Skaga.

Jag kan faktiskt säga äntligen om ytterligare ett inköp, ett betydligt billigare. Vi stannade till vid Biltema på hemvägen för maken skulle handla något, vad det nu var, och då gick jag med in och letade reda på den nagelborste som jag tidigare sett i deras katalog. För säkerhets skull tog jag två ex när jag ändå var i farten och det kunde jag kosta på mig eftersom dom kostade 10 kronor styck! Den gamla nagelborsten, som inte var särskilt gammal, åkte genast in i lådan för plaståtervinning. Den var helt förstörd trots väldig begränsad användning. Fattar inte att man får sälja sånt skräp.

Javiss ja! I Staan var vi också förbi Aqua Spaa och köpte en presentcheck till närmaste grannen, tillika brorsdottern till maken, som i dag fyller 60 år. Jag kan inte fatta det. Första gången jag kom hit till Norrlångträsk var den damen 10 år. TIO ÅR!
Och nu har hon bara några år kvar till pensioneringen. Tänk vad åren går och vad vissa hunnit bli gamla.


Nu har vi i alla fall gratulerat henne, trots att hon avtackat sig uppvaktning, och fått oss lite tårta. Men hör man till släkten så får man fuska lite. Grattis Lena!



5 kommentarer:

  1. Inte lätt det där med glasögonbågar.
    hos vissa optiker kan man få låna hem
    bågar och känna sig för ett par dagar.
    Inte dumt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får man göra här också, men dottern var med som smakråd i fredags. Makens smak är inte lika tillförlitlig.

      Radera
  2. Svårt det där med att välja bågar när man närsynt står och kisar. Döttrar är bra smakråd, min drar sig då inte för att säga vad hon tycker. Och din båge ser ju fin ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en idé om att det är jag och inte glasögonen som ska synas, därför har modet som varit de senaste åren inte passat mig. Nu ser det ut att svänga lite på den fronten och många fler mindre modeller börjar dyka upp. De där jättebågarna fanns ju redan på 60-talet och man har skrattat gott åt bilderna från den tiden. Men så är det ju med modet, det går i cirklar och nya generationer måste prova på det vi äldre redan gått igenom.

      Radera
  3. Kul med nya glasögon och hoppas de passar dig direkt, så du slipper problemen jag drabbades av. Det är inte lätt att välja bågar och gäller att man hittar några som man tror att man kommer trivas med länge.

    SvaraRadera