En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 17 mars 2015

Mars 17

Den underbara vårvintern har anlänt till våra trakter. Hur länge den blir här vet man aldrig men jag är glad för var dag som solen skiner över våra vita vidder. 




I söndags var vi till son och sonson i Lycksele och satt i flera timmar i skidbacken och bara njöt av det vackra vädret medans Leo åkte utför. Sonen hade med sig soppa i termos och mackor, samt kaffe och bulla. Det smakade väldigt bra, så där gott som det bara kan göra på en utflykt. Av någon obegriplig anledning så hade jag glömt att ta med mig kameran, så jag kunde bara sitta där och njuta och ta in det jag såg utan att behöva tänka på bildkomposition och ögonblick som måste fångas. Däremot så lånade sonen min mobil och tog ett par bilder på oss.



I dag har jag varit på vattengympan och på torsdag blir det styrketräning på artrosskolan. Lite styrketräning blev det också i dag när jag och maken hackade och skyfflade bort is från plattorna framför bron. Solen och dagsvärmen får snön att smälta till vatten som blir till blankis av nattkylan, helt livsfarligt att gå på. Vi har försökt att sanda och lägga ut krossten men den smälter ner i isen och är till ingen nytta. 



Videkissarna har börjat visa sig och allt fler vårfåglar syns vid fågelbordet. Det känns som om bofinken kan dyka upp när som  helst. Vid Älvens utlopp i Nördträsket har jag i helgen sett en ensam svan ligga. Dom brukar vara två, men kanske är det här en ungfågel som ännu inte fått en partner, och att det vanliga paret inte kommit än. En gransångare hörde jag i dag, men fick inte syn på den. 

Våren gör med andra ord framsteg, men vis av erfarenheter vet vi att det troligen kommer ett bakslag endera dagen. Rätt som det är så ligger det flera decimeter nysnö på backen när man tittar ut på morgonen. Det brukar emellertid inte ligga kvar någon längre tid nu när dagarna börjar vara så långa. 





4 kommentarer:

  1. Det har verkligen varit fint nu sista veckan det är bara att ta till vara soltimmarna man vet aldrig hur länge det varar.

    SvaraRadera
  2. Ser ut som om ni också haft fina dagar, även om ni har en hel del snö kvar. Sonen lyckades ta en fin bild av er.

    SvaraRadera
  3. Kul att få se en bild på er :) det verkar väldigt gött där i solskenet.

    SvaraRadera
  4. Fina bilder och det ser verkligen skönt ut vid vindskyddet.
    Hoppas att glasögonen blir bra. Jag hade ju ett elände innan jag blev något så när nöjd med mina nya, men bra är dom fortfarande inte.
    Synd att du bor så högt upp i landet. Annars hade det varit risk för besök när vi åker till Sundsvall nästa vecka för att para Triss.

    SvaraRadera