En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 26 mars 2015

Mars 26


Ibland inser jag att jag måste lägga upp ett mera praktiskt system för mina bilder än det befintliga. Nu ligger bilderna i datumordning och vill jag då ha tag i en särskild bild blir det ett evigt letande om jag inte vet när det är taget. 

Nu gör jag ett försök med att lägga bilderna efter tema och startade härom dagen med temat växter. Det skulle väl inte ta så lång tid, tänkte jag, för arkivet startar 2006 och det är inte så många bilder de två första åren. Jag gick alltså igenom varenda datummapp och kopierade över allt med blommor och blader till en särskild mapp, tillfälligt kallad Blommor. Så småningom fick det namnet Växter.   Datumarkivet vill jag ha kvar så det blir kopior jag flyttar. Det blev 1431 bilder! Och då har jag säkert missat några ändå, det brukar vara så. 

Sen gjorde jag 7 undermappar, Buketter, Bär och frukt, Inomhus, Svamp och lav, Träd, Trädgård, Vilda och de fick i sin tur undermappar. Nu återstår det "bara" att gå igenom bilderna och kassera allt som inte är värt att spara. Igen. När bilderna har fått ligga till sig ett tag så brukar man få lättare att se vilka som ska sparas och vilka som ska i papperskorgen, men man får upprepa det några gånger.

Vilket tema som blir nästa har jag inte bestämt ännu, men nu vet jag i alla fall var jag ska leta för att till exempel hitta en bild på en bukett när någon ska firas. 



7 kommentarer:

  1. Jag har kommit på exakt samma sak. Det är ett elände att hitta ett speciellt foto utifrån datum. Ibland vet jag inte ens vilket år jag ska leta.
    Det jag är orolig för är att det inte ska finnas plats att kopiera så många bilder till flera olika platser.
    Låter du dom ligga kvar i datorn? Jag har en extern hårddisk för bara bilder, men skulle vilja ha dom även i datorns "Bilder".
    Jag började sortera från 2011 (man ska ju nånstans börja), det var flera tusen bilder att gå igenom.
    Den regniga dag som är idag, så är det lämpligt att fortsätta. Tack för tipset om undermappar. Jag har en mapp per hund t.ex. med det är ju bättre att ha dom som undermappar.
    till "Hundarna"
    Kram/Kicki

    PS
    Jag misstänker att du inte ska till Kista med Helen på vinnarutställningen.
    Jag har anmält Triss, men är i valet och kvalet om jag ska åka, hon ska ju paras på det här löpet.
    DS

    SvaraRadera
  2. Jag har en stor dator inte en laptop, så den rymmer en hel del. Du kan ju gå in och kolla hur mycket utrymme du har kvar. Jag har också ett externt minne där jag lägger in kopierade bilder och jag försöker lägga in dom efter varje månadsskifte, men frågan är om man också ska lägga in kopieringsfilerna för att även där lättare kunna hitta igen det man söker.

    Jag har inte tänkt ställa ut Helen något mer. Hon tycker inte att det är särskilt kul och stockholmsresan fick jag nästan ångest för när jag såg och kände hur rädd hon var under tågresan. Möjligen, säger möjligen, kombinerar vi semesterresan i sommar med rasutställningen, eftersom den kommer att vara i närheten av min ena systers sommarställe. Jag har inte bestämt ännu.

    Du är verkligen en tuffing som orkar med ännu en valpkull. Lycka till med parningen!

    SvaraRadera
  3. Vad duktig du är sånt där kan då inte jag måste då be om hjälp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Träning ger färdighet, som ordspråket säger. Det ser man ju tydligt på alla stickalster du levererar. Sånt är jag ganska dålig på nu för tiden. Tur att det finns folk man kan fråga när man behöver hjälp.

      Radera
  4. Känner igen det där. Inte lätt att hitta bilder man söker.
    Jag har sparat efter år och årstid. Och så redigerade bilder efter tema.
    Vilket elände!! Borde finnas i en databas med taggar så man kunde hitta blommor
    eller fåglar etc på ett enkelt sätt.

    SvaraRadera
  5. Ett problem som jag känner igen mycket väl. Mängden bilder är otrolig efter bara några års fotande.
    Jag sorterar Årsvis månad för månad med alla efterarbetade och original i samma månadsmapp. Sedan har jag årsvis o månadsvis mappar på extern hårddisk döpta efter fototillfällen oredigerade.
    Två datorer och två externa hårddiskar en hel som ska rensas med jämna mellanrum men som inte blir av.
    Alltid roligast att jobba med de nya bilderna.
    Ser att ni har mycket snö kvar, här är det inte mycket att hurra för.
    Önskar dig en fin Påskhelg.
    Monica

    SvaraRadera
  6. Vad duktig du är. Det är något jag också funderat på att göra, men ännu inte kommit igång med.

    SvaraRadera