En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 8 mars 2015

Mars 8



Dagarna bara rinner iväg. Snickarkurs, vattengympa, barnvakt, Pro-möte, artrosskola och stadsbesök är några av sakerna som stått på schemat. Roligast har varit att träffa barnbarnen, de lite större tjejerna på torsdagen och den yngsta på fredagen. 



Lite av varannandagsväder har det varit under veckan. Strålande sol och flera plusgrader ena dagen, regn- och snöblask nästa för att så åter bli soligt och varmt. Ingen ordning alls, precis som vanligt. En och annan blomma inomhus börjar få vårkänslor, dom utomhus befinner sig fortfarande under ett ganska rejält snötäcke.


Jag tog en lite längre sparktur i fredags och i skogen ovanför Hundtjärn, utmed Mullbergsstigen, var snötäcket lite tunnare på vissa soliga ställen och där tittade blåbärsris och kärringkrut fram. Har det bara börjat tina så brukar det gå ganska fort sedan. Lite synd bara att det innebär att det knappast kommer att bli dagar med den där härligt hårda skaren som man kan glida fram på med sparken varthelst man vill.


Mullberget är fotfarande klädd i vinterdräkt, men har blivit lite snaggad här och var. Det är säkert en väldigt fin utsikt över byn där uppifrån nu. Dessvärre lite väl långt bort om man inte färdas med skoter. Jag får väl vänta tills vägen tinat fram och ta bilen dit upp. 


Vårvintern är här. Då är det dags att skotta sig en gång fram till torkvindan så att man kan hänga ut tvätten för första gången på det nya året. Härligt! Visserligen lite svettigt innan jag kom fram till vindan, men det var det värt.


Vårvintern är också den tid man ska plocka fram sina renskinn och sätta sig i solen med en mugg kaffe och en bra bok. Tyvärr har jag inga olästa böcker just nu, den förra omgången är läst och begrundad och skickad vidare, men till veckan ska det komma en ny omgång. Jag kan meddela att samtliga fem av böckerna här ovan, ar väldigt bra. Att ett par av dom var mera typ ungdomsböcker, störde inte. Jag rekommenderar dom alla. 

Ny vecka väntar med allt vad den innebär. På onsdag ska jag i alla fall till optikern på synundersökning. Det är ett år sedan förra gången, men inte förrän i fredags hittade jag ett par bågar som jag kände för, så förhoppningsvis blir jag med nya glasögon om någon vecka. Det är verkligen på tiden!




3 kommentarer:

  1. Så ljuvligt att få hänga ut tvätten!
    Nytvättade lakan som doftar ren natur - så njutbart att få
    bädda med sådana. Kanske ska göra ett försök att hänga ute....

    SvaraRadera
  2. Ni har mycket snö kvar ser jag. Här är all snön borta nu, bara några snöhögar kvar på skuggiga platser.
    Härligt att hänga ut tvätten :-). Vi hänger alltid ut det vi tvättar i källaren, som mattor och soffklädsel. Det ger en skön vårkänsla.

    SvaraRadera
  3. Tack för att du tittar in hos mig och alltid ger uppmuntrande ord. Det har stor betydelse att få bekräftelse på att man är på väg i rätt riktning efter år av tunga dagar. Mitt i livet ser jag att du också är. Jag önskar att min tid räckte till för att göra bloggrundor men de gör den inte. Jag har lärt mig att jag måste prioritera min tid och göra allt i långsamt tempo. Det inte förutan att jag saknar stunderna vid datorn då jag får läsa om era liv
    Ha det så gott
    Kram
    Lisbeth

    SvaraRadera