En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 12 april 2015

April 12


Snötäcket krymper nu ganska fort, och det får vi tacka veckans stormvindar för. Likt en enorm hårfön har den dragit fram och även om man som människa inte har upplevt att det har varit varma vindar så är effekten på snön enorm. Nu kan faktiskt barnbarnen komma sig ram till lekstugan utan att behöva plumsa i snön och gungorna rör sig fritt. Dags att plocka fram babygungan så att också Lottie kan få sig en svängom nästa gång hon besöker oss.



Födelsedagen som jag gruvat mig för har kommit och passerat. Köket i stugan blev fylld med blombuketter, den ena finare än den andra, och presenter blev det, trots att jag sagt att jag inga skulle ha. 

Att svärdottern drog in mig på en skönhetssalong och lämnade mig där för en hel timmes ansikts- och handbehandling var helt ok. För att inte säga helt underbart. Det enda problemet jag hade där, var att inte börja snarka då personen som tog hand om mig gick ut för att byta vatten i skålarna. Man borde verkligen unna sig sån där godis lite då och då för det är en lisa för både kropp och själ.


Den här bilden tog jag i tisdags morse och att det är april ser man ju på himlen direkt. Snö, hagel, sol och blåst i en enda röra, precis som det ska vara. Det är lite svårt att inse att det om en månad kan vara full sommar.


Färggranna grodor brukar vara bland det giftigaste som finns men dessa fyra, plus en redan uppäten, var högst delikata, inköpta i Köpenhamn och skickade på posten i världens tjusigaste lila bubbelkuvert till mig. Jag kan meddela att ingen av dom numera finns kvar, dom var alldeles för goda för det.

Nya fotoutmaningar. Jag fick ett nytt objektiv av mina nära och kära, ett Sigma DC 17-50mm 1:2,8 EX HSM. Det är betydligt tyngre än standardobjektivet som följde med kameran, 18-55, och det kommer säkert att ta ett tag innan jag lärt mig att ta vara på dess fördelar, men det är spännande med nya fotoprylar. Bilderna ovan är för övrigt tagna med det nya objektivet.

Nu väntar jag på att de första tussilagona ska titta upp i dikeskanterna så att jag får fota dom.



7 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Du har väl nyss gått igenom samma pärs?

      Radera
  2. Alla vi två-och fyrbenta på Solängen ropar HURRA! (I efterskott). Men ropar det gör vi. Kan berätta att det inte blir något hus i Örträsk för oss. Efter massor av vånda insåg vi vår begränsning just nu, och tackade nej. Tyvärr, för jag gillade det verkligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte väl att det var något i luften som surrade! :) Tack så hjärtligt!
      Nehej , inget hus i Örträsk. Jag tror att det var förståndigt att tänka några varv extra och ta det säkra för det osäkra. Alla hus kräver sitt och det är inte kul om det blir för mycket. Om ni längtar till Norrland går det säkert bra att hyra ett hus någon vecka för en billig penning. Fast det hade varit kul att få besöka er om ni hamnat så där nära.

      Radera
  3. Hej där, förstår att du haft en högtidsdag så jag bockar , bugar och gratulerar i efterskott.
    Så kul att du förärades med ett nytt objektiv, det kommer du säkerligen att ha stor glädje av.
    Hör av dig om det passar när du är barnvakt, är jag tillgänglig och i form hänger jag gärna med.
    Hälsningar
    M

    SvaraRadera
  4. Du verkar haft en fin födelsedag. Visst är det grant med all blomsterprakt - fyller man år så hör det ju till. Jag fick en ros med ett kort där jag kunde köpa flera rosor när jag ville. Inte så dumt när buketterna vissnat och det plötsligt blir tomt på borden.
    Jag förstår att det är en fint objektiv du fick. Bilderna med den "gamla" kameran är ju jättefina - kan de bli bättre?Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  5. Visst är det aprilväder nu, precis som du beskriver det. Så har vi också det, men vi har ingen snö kvar.

    Vad kul att du fick ett nytt objektiv. Jag har också en Sigma 17-70, som har blivit mitt favoritobjektiv och som jag använder mest. Min har makro också. Köpte mitt begagnat, men det fungerar utmärkt.

    SvaraRadera