En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 21 april 2015

April 21


Det var knappt vi trodde våra ögon när vi "badtanter" såg på bilens termometer att det var 16 grader varmt i Byske, men det stämde med verkligheten. För första gången det här året kunde vi ha ytterdörren stående öppen för det var rena rama sommarvärmen. Maken tvättade bilen, vilket var mycket behövligt, och jag har rensat den första rabatten på ogräs. Det gick väldigt lätt nu när jorden är fuktig och lös, och inte en endaste mygga i sikte. Kanske hinner jag börja på nästa rabatt när jag kommer  hem från sitningen (barnvakten) i morgon afton.


Cilla visade med hela kroppen att det fanns något intressant ute på lägdan och när jag tittade dit såg jag att ett tranpar stod där. Cilla har av erfarenhet lärt sig att tranor blir jättestora om man kommer nära och därför nöjer hon sig med att beundra dom på avstånd. Klok hund, i alla fall ibland.


Alla diken är nu vattenfyllda och ligger det fortfarande ett snötäcke över dom kan man höra hur vattnet porlar där under. Det välkända vårljudet av ett tåg på väg in mot byn, hördes också i dag. Det är Lidträskbäcken som tydligen har vaknat till liv efter vintern. Jag får ta mig dit snart och fota lite snart, det är alltid spännande med forsen och alla stenar. Är det mycket vatten, som det ofta är den här tiden, kan det hända att bäcker svämmar över bron, och det kan ju också vara något att fota.


Snön har precis försvunnit från platsen där rabarbern växer och minsann tittar inte de första knopparna upp. Nu dröjer det inte länge innan man kan plocka några stjälkarna till en rabarberpaj.

I morse såg jag den första sädesärlan trippa på vårt altantak. Kanske är det samma ärla som återkommer år efter år. Dom blir väldigt oskygga och gillar när man kör gräsklipparen för då går dom alldeles intill och plockar insekter som kastas upp av maskinen. Trevliga fåglar som vi gärna har på vår tomt, duktiga flugfångare som dom är.

Jag såg också årets första rödvingetrast och i går hörde jag storspovarna. Däremot har jag inte sett till någon gulsparv ännu och dom brukar finnas vid fågelbordet den här tiden. 

Nu är det hög tid att ta ut hundarna på kvällspromenaden och sen är det dags att lägga sig. Det gäller att vara i form inför träffen med Lottie i morgon. Det är en dam med mycket hålligång och stark vilja, och väldigt rolig att umgås med. 

Avslutar med en bild jag tog i går kväll vid tiotiden.





1 kommentar:

  1. Visst är det härligt nu när allt händer på en gång i naturen.
    Såg nyss att vår rabarber är uppe nån dm.

    SvaraRadera