En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 27 april 2015

April 27

Och vart tog månaden april vägen? Knappt har den börjat så är den slut. Mitt mentala jag hinner liksom inte med, jag tror att jag är någonstans i mars fortfarande.

Lite vägledning får jag dock när jag tittar ut på baksidan där vårt fågelbord står. Under vintern har vi flera arter som försöker överleva vår kalla årstid, så som talgoxe, pilfink, blåmes, talltita, domherre och större hackspett. I vinter även en ekorre som antagligen snart kommer att lida av övervikt med tanke på den mängd solrosfrö han har stoppat i sig.



Så dyker den första bofinken upp, och det är som med den första vårblomman, man blir jätteglad. Sen händer ingenting och ingenting, men plötsligt så fullkomligt kryllar det av bofinkar. Det är då jag börjar slänga ut extra foder på marken, bestående av ex solroskärnor, kokosflingor och havregryn. Det behövs för nu kryllar det också av grå- och grönsiskor, alla lika hungriga. 


Plötsligt en annan vacker, eller mulen, dag tycker jag mig se en annorlunda färgklick i mängden av bofinkar och får så syn på den första bergfinken. Han får gå där ensam av sin sort i några dagar innan den stora flocken anländer, mest hannar i sina färggranna dräkter. Honorna kommer lite senare.  



Ibland upptäcker man en och annan mera sällsynt gäst, som järnsparven till exempel. Liten, snabb och aningen diskret. Också skyggare än de andra, vilket gör den lite svårare att fånga på bild från köksfönstret.



Och vad har vi här då, om inte en rödhake!

Jag har faktiskt bara stött på den en gång tidigare och då var det tyvärr en som som flugit in i fönstret och dött. Den här var i alla fall pigg och kry.



Hmm... Jag undrar om det inte är dags för en del att dra vidare och börja jobba med husbygge och frierier.






7 kommentarer:

  1. Ja, nu är det ju bråda tider för familjebildning. Förlåt en okunnigs fråga men, får någon av dessa arter mer än en kull uppe hos er?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du Anonym! Undrar just vem du kan vara? Här kommer svar från en lika okunnig: Har ingen aning. Jag vet att svalorna, och flugsnapparna, dom man har nära sig på sommaren, ibland hinner med två kullar, men det är nog inte det vanliga. Även om det är ljust dygnet runt så är ju sommaren kort.

      Radera
  2. Fina bilder på vackra fåglar! Välkända och ofta sedda här lite längre norrut också - förutom den söta rödhaken. Den har jag bara sett på bild. Kanske den finns här också? Får hålla utkik!

    SvaraRadera
  3. Vilka otroligt vackra bilder då tagit på fåglarna. Bergfink och järnsparv har jag aldrig sett, men rödhake har jag här på tomten sen några år tillbaka.

    Tasstanten

    SvaraRadera
  4. Fina foton. Det gäller att vara i fönstret när sällsynta gäster kommer.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  5. Vilka fantastiskt fina fågelbilder du tagit. Jag är helt rudis på fåglar. Känner i bästa fall igen en sädesärla.
    Kram/Kicki

    SvaraRadera
  6. Så fina fåglar du vet ju vad alla är för pippiar heter. Det är jag väldigt dålig på.

    SvaraRadera