En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 11 maj 2015

Maj 11


Nu när Hundtjärn sedan några dagar är isfri, är det hög tid att leta reda på badbyxorna. Okay då, vi väntar väl ett par veckor till.


Cilla är inte så nogräknad vad gäller vattentemperaturen, utan doppar gärna benen och lite av magen i den ännu iskalla Hundtjärn, men simma är inte riktigt hennes grej. Om jag slänger ut en pinne, så simmar hon och hämtar den, men bara om hon hittar en bra plats att kliva ner i vattnet. Några djärva hopp från strandkanten, som vår schäfer Odessa gjorde, lär vi aldrig få se henne göra. Simtekniken är det inget fel på och apporteringen är också bra. Däremot är det sällan hon får kliva upp med pinnen i munnen, för Helen brukar stå där och stjäla pinnen av henne.



Man kan inte annat än säga att lomen är en duktig simmare. Uppe vid ytan ta han det lugnt och ser ut att mest driva omkring lite stillsamt, men så dyker han plötsligt och blir borta en lång stund, så länge att man nästan börjar tro att han drunknat. Men naturligtvis kommer han upp så småningom, men som den snabba och skickliga undervattenssimmare han är, klyver han vattenytan långt bort och inte alls där man tror att han ska dyka upp.

Kanske är det samma lom-par som jag träffade på i fjol på exakt samma ställe. Dom håller sig bara ett tiotal meter ut från stranden, reagerar inte på att Cilla traskar i strandkanten och att Helen skäller på dom. Vore jag lite mera ambitiös skulle jag förstås gå upp dit utan hundar och sätta mig där stilla i någon timma, för att få dom att komma lite närmare och få lite bättre bilder på dom. Vi får väl se. Det är så mycket man borde göra.


4 kommentarer:

  1. Tycker att du kom väldigt nära lommarna - stavas det med två m? - här även med störmoment som hundarna i närheten. Skoj att fota fåglar!!
    Badtemp i Svenska vatten är det sällan om du frågar mig. Minst 25 ska det vara....

    SvaraRadera
  2. Haha, nej lom stavas bara med ett m, så nu har jag korrigerat det i min text.

    Jag kan hålla med dig om att det ska vara varmt i vattnet för att man ska få lust att kliva ner i det. Dessbättre så blir Hundtjärn fort uppvärmd för att den är så grund. Men jag kan verkligen inte skryta med att jag badar där särskilt ofta. Har fullt sjå med att komma mig ner i simbassängen i Byske. :)

    SvaraRadera
  3. Sicken en Helen då! Knycka bytet bara så där. Jag antar att Cilla trots allt finner sig i detta "brott". Vilka fina bilder förresten!!! Lomen är ju så himla vacker och dess läte älskar jag!
    Här har ni en badkruka till ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Görel! Jo Cilla har inte så mycket prestige när det gäller pinnarna, som tur är, annars kanske Helen skulle bli utan tänder om det blev kamp om dom.
      Jag försöker se vem du är men tydligen är jag inte vän med dig. Det är i alla fall kul att du skrivit en kommentar: :)

      Radera