En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

tisdag 26 maj 2015

Maj 26


Den gråa, regntunga våren fortsätter. Jag har hört rykten om att byns bonde börjar bli smått desperat eftersom det är för blött i markerna för att  han ska kunna börja med vårbruket. Det är inte bra.



Men växtligheten mår bra av vätan. Nu slår lövträden ut och där jag står i fönstret på övervåningen ser jag hur skogen skiftar i alla de gröna nyanser. Jag står alltså inne, öppnar fönstret och fotar därifrån, för jag vill inte dra ut kameran i det fuktiga vädret.


Det är alltså inte fullt så grått som man kan tro utan naturen skiftar i många nyanser just nu. Det gäller bara att se efter. 

Även om man som jag ofta går och tittar ner i backen, stöter man då och då på små överraskningar. Som denna knallröda mossa som plötsligt fanns där vid mina fötter. 

Det är meningen att PRO-medlemmarna i Fällfors ska få prova på det där med boule i morgon förmiddag. Nu står tvivlet om att det ska ske som spön i backen eftersom väderleksrapporterna lovar regn utöver det vanliga. Nåja, det visar sig väl i morgon när vi kliver upp.




3 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna - det blir fint väder i morgon.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Majvädret är inget vi gör vågen för precis.
    Regn och rusk - inte läge för trädgårdsjobb precis.
    Har inte ens kikat i rabatterna de senaste dagarna.
    Jag som brukar hålla till i trädgården denna ljuvligt ljusa tid på året....

    SvaraRadera
  3. Det är likadant här, Värmland har just ingen värme att skryta med för närvarande. Gino kör uppe i Kiruna nu och han skryter över solen som står högt på himlen medan jag tittar ut över en grå regntung himmel Bakochfram är vad det är.

    SvaraRadera