En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

onsdag 6 maj 2015

Maj 6


Otaliga är de gånger jag passerat dessa jättestenar när jag tagit mig upp för Mullbergsstigens första backe. Jag har även gått runt här i markerna och plockat både blåbär och lingon. Men aldrig förr har jag sett det jag i dag upptäckte.


Glipan mellan de stora stenblocken är en soptipp, ett riktigt fynd för den som, liksom jag, går med kameran hängande runt halsen för det mesta, på jakt efter sevärdheter.


Det här med grovsopsinsamling är ju en tämligen ny företeelse, förr i tiden hade varje stuga på landsbygden sin egen lilla tipp, ofta en grop bakom stugan eller i någon närbelägen skogsdunge.


Att det tar tid innan metallskrot rostat sönder till ingenting man blir förvånad över, likaså glas. Det senare kan ju ställa till elände på många vis, skärskador på djur och människor eller brännglas, som kan få hela skogar att brinna upp. Nu har det säkert legat här i mer än 35 år, säkert mycket längre än så, och platsen är skuggig och välgömd.


En fräknig hink. Visst är den charmig? 


Av alla kapsyler och glas att döma så gick det åt en hel del läsk i hushållet.


Stålglas står det på metallcylindern, undrar just vad det är? Får googla...  Nej, det blev jag inte så mycket klokare på, men jag ska kolla vid senare tillfälle vad det är för fabriksmärke, det kan jag inte läsa här på bilden, då går det kanske att få reda på vad det kan ha varit. De som bodde här för länge sedan hade ett litet jordbruk, mycket litet, så det kan vara en grej därifrån.


Snart har växtligheten täckt över den här spannen och det får mig att undra hur mycket som finns där under mossan och bärriset. Någon dag ska jag ta mig en närmare titt på grejorna och kanske försiktigt lyfta upp porslinsskärvor, flaskor och annat för att fota det. Jag vill inte röra om för mycket utan låta det vara som ett litet fornminnesplats.



1 kommentar:

  1. Wow, vilken spännande skattgömma du hittat, fina bilder i snygga kompositioner blev det.
    Ha det så gott.
    M

    SvaraRadera