En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 22 juni 2015

Juni 22

Vilket perfekt midsommarväder vi fick här i norr! K, jag och hundarna packade ner helgmat och sängkläder på förmiddagen och så for vi till Äldresonen och sonsonen Leo i Lycksele. Det blev ett trevligt midsommarfirande på Gammplatsen tillsammans med halva Lapplands befolkning. Mycket folk var det i alla fall. Mer om det får jag skriva om i nästa inlägg, för jag måste ju avsluta det jag en gång har påbörjat, PRO-resan alltså. 


När bussen for in på gården i Kåsböle, Lövånger, där visningsträdgården "Lilla Madeira" skulle finnas, for blicken över bostadshus och ladugårdar, men någon trädgård syntes inte till. Vi blev i alla fall vänligt välkomnade av Irene och Bernt Vikström. Det är Irene som står för trädgården, men maken Bernt hjälper till med grovgörat. Dessutom var det han som guidade oss runt och för att höras bättre hade han en fiffig högtalarutrustning  med två mindre högtalare fästade på ett bälte runt magen. Det här var en man som har många järn i elden, förstod man snart, och ett av järnen glödde för bygdehistorik. Men nu skulle han visa oss trädgården som uppenbarade sig på en kulle alldeles vid vägen.


Man klev in i trädgården på norrsidan, över en bro, förbi ett fint litet vattenfall och växter som tålde lite kyligare klimat. En ganska brant backe ledde upp till hjärtat av trädgården. Där fick vi den första inblicken i hur frun i huset, Irene, påbörjat anläggningen, hur hon sen utökat den och att den numera tillhörde en av sevärdheterna i våra trakter. 


Att gå in i en trädgård av det här slaget, är som att gå in i ett mörkt rum, man måste vänja ögonen för att upptäcka allt det fina och märkvärdiga. Fast en del saker behövdes det inget förstoringsglas för att upptäcka.


Ett eget klocktorn, vars klocka hördes vida omkring då Bernt drog i snöret.


Ett mera fantasiinspirerat torn med en fantastiskt fågelskulptur i trä.


En kanon som blivit kvar här sedan ryssarna senast var och hälsade på, i början av 1800-talet.


På den steniga backen södra slänt fanns det gott om blommande växter, trots att vädret varit så kallt och regnigt. Ett hav fanns det också, ett stenhav, som skymtar till vänster i bild. Tyvärr missade jag en del av det Bernt berättade, då jag fastnat vid någon växt eller utsmyckning och kommit på efterkälken.


Det fanns två större clematis, den ena rosa och den andra blå, men, berättade Irene, båda två blommade i vitt detta år! Runt clematisen växer ramslök. Mån tro om de två plantor ramslök jag köpte kommer att föröka sig och bli så här frodiga om några år.



Och så fanns det växter, många som redan blommade, men jag kan tänka mig att det är bra många fler om jag skulle åka dit nu när värmen har kommit på riktigt.


Varför har inte jag kommit på att bygga mig en mindre "ruin" av gamla tegelstenar?


Och hur kommer man på iden att ge sin fru och mamma en runsten i födelsedagspresent? Vi fick lära oss att man börjar läsa vid ormens huvud och då ska vi se om jag kan tyda texten: "På denna historiska plats i Kåsböle by lät (står let) Irene anlägga en skön trädgård + Stenen restes av maken Bernt och barnen Annika, Linda och Per med familjer på hennes sextionde årsdag anno 2005"


En thailändsk pagod med bedjande munkar symboliserar den stillhet som präglar  trädgårdar.

Till sist, min favorit. Inte så stor, kanske 20 cm, men hur charmig som helst.


Så, nu får det räcka med trädgårdsbilder, men har ni möjlighet så besök gärna denna lilla oas. Öppettider finns att hitta på nätet. Grupper tas emot enligt överenskommelse.

Men det var inte slut på resan ännu, vi hade ett besök kvar och det var till Lövånger bröd, inte så långt bort. Där blev det en  hel del inköp eftersom det var go´priser.


Till slut bar det i alla fall norrut, hemåt och då var klockan mer än fyra. Som tur var, för mig, stannade den bussige chauffören precis utanför vår infart, så att K kom ut och hjälpte mig bära in växter och bröd. 

Det blev en riktigt trevlig utflykt men varierande inslag både vad gäller besöken och vädret. Jag tror att alla var nöjda.




1 kommentar:

  1. Vilken härlig utflykt du gjorde. Mycket att titta på och få inspiration av. Gillar också sötnosen i gungan :-) .
    Ni hade bättre väder än vi här söderut i midsommar, så jag på väderkartan.

    SvaraRadera