En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 25 juni 2015

Juni 25

Oj, är det redan slutet på juni?! Dags att skriva ut räkningarna och skicka in dom till banken. Jag tänker alltid att jag ska vara ute i god tid med dom, men det verkar som om dagarna efter den 20:e går extra snabbt, och så blir det bråttom i slutet.

I går eftermiddag var jag barnvakt åt Lottie några timmar. Jag for dit i piratbyxor, linne och en kofta över armen. När jag klev ut genom porten, då  jag skulle fara hem, ösregnade det. Verkligen ÖSREGNADE! På de sekunder det tog att ta sig till bilen blev jag tämligen blöt och inte blev jag torrare när jag senare tog mig in till Willys för att handla lite. Riktigt obehagligt var det sedan att köra motorvägen hem, vindrutetorkarna gick på högsta hastighet och det gällde att hålla hårt i ratten när bilen plöjde igenom vattensamlingarna som bildats.

I dag har det fortsatt att regna och då kan det ju vara trevligt att tänka tillbaka på den varma och soliga midsommaren, som vi här i norr hade.


Maken, hundarna, midsommarmaten och jag stuvade in oss i bilen och for till Äldresonen och sonsonen Leo i Lycksele. Vi packade ner en snabblunch hemma hos dom och  for alla till Gammplatsen, det område som är ursprunget till Lycksele, en kyrk- och marknadsplats för samer och nybyggare. Staden grundades här 1607. Numera är Gammplatsen ett hembygdsområde med historiska byggnader hitflyttade från olika delar av Lycksele kommun.


Det var nu inte bara vi som kommit på idén att fira midsommar här, denna sommarens hittills varmaste dag, det kryllade av folk och hundar. Vi hade turen att hitta ett par bänkar runt en grillplats, där vi kunde sitta när vi intog vår matsäck, för vi hade glömt att ta med oss en filt och numera är det bekvämare både för K och mig att sitta lite högre. Inte minst när man ska ta sig upp.


Jag har ingen som helst aning om vad denna installation har för innebörd, om det är en rent praktisk sak eller om det är något religiöst. Det är i alla fall en massa renhorn som hänger/ligger där.


På bänken bredvid oss satt en äldre man och hans fru. Det visade sig att Äldresonen kände mannen och presenterade honom som traktens skickligaste knivtillverkare. 


Plötsligt dök en yngre man upp vid vår plats och frågade om inte Cilla var en lagotto, och det kunde vi ju inte neka till. Han hade också en krullis som kom från den kennel där jag var och parade Cilla. Just då kom han inte på vad hans hund hette på papperet, men den var också vit som Cilla, ganska storvuxen och duktig på att dra i kopplet, trots att han var över 10 år.


När sång- och danslekarna tog slut, var det dags för stövelkastning, uppdelat i fyra klasser. Flick, pojk, dam, och herr. Det var inte lätt att fånga själva stöveln när det kastats, men här kommer en högflygande. 


Hundarna behövde rastas, och då gick jag mot området där bagarstugan stod och där det inte var så mycket aktiviteter och mera skog. Den här skogskojan måste förstås fotas, och med två hundar i kopplet, blir det lite trassligt emellanåt, så här någonstans ligger antagligen objektivlocket som jag tappade och inte hittade igen.


En besvikelse blev Lapplands kulturbotaniska trädgården, som jag hört om i radion och läst om i tidningar. Den bestod av tre lite längre bänkar, varav en var under restaurering och i det närmaste tom.  Här finns i alla fall en genbank för gamla kulturväxter. De som fanns i planteringarna såg ganska bekanta ut och jag vet inte vad jag egentligen hade väntat mig.


Sonsonen Leo, här överst, hittade kompisar mest överallt och hade nog en trevlig midsommar.


Det hade vi andra också. Möjligen att hundarna hellre hade varit hemma i Norrlångträsk och fått springa lösa, men dom uppförde sig i alla fall helt ok och, tro det eller ej, ingen av dom skäller när dom är ute så här bland folk och fä.


Till slut gick Leo, jag och hundarna till bilen medans de andra två i vårt sällskap besökte några stugor. Äldresonen lånade med sig min kamera och bland annat så tog han en bild på hur samerna förr jagade björn, eller i alla fall försvarade sig mot nallen. Inget tips som jag tror att jag har användning för, men lite intressant är det att man i texten skriver lappen och lapparnas. Det tyder på att det är en äldre bild med gammal text för i dag skulle man ha skrivit samen och samernas. 

När vi kom hem till sonen ordnade vi till ett ordentligt midsommarbord som vi åt ute på balkongen. Efter det går det naturligtvis inte att sätta sig i bilen och fara hem till Norrlångträsk utan vi stannade kvar till nästa dag, då vi gjorde en liten bilutflykt innan vi så småningom styrde kosan hemåt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar