En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 2 juli 2015

Juli 1

Så har vi då på börjat den andra halvan av året. Förhoppningsvis har den riktiga sommaren äntligen anlänt, med lite badvänlig temperatur (tror att jag såg ungdomar i byn som kom från Hundtjärn i dag) och med gott om soltimmar. Dessvärre har värmen sällskap av myggorna och knotten. Dom har säkert haft, och fortfarande har, perfekta förhållanden med allt regn som varit. 


Vilken idyll, inte sant? Det här är från en liten badsjö utanför Lycksele, dit vi och Äldresonen for på midsommardagen. En perfekt plats att sitta och fika på, lugnt och stilla, inga andra människor. Nej, lugnt och stilla var det absolut inte, för det kryllade av hungriga mygghonor och bitska knott. Det blev en hastig fika och sedan fort in i bilen igen.


Det går inte att förneka att det är en vacker årstid nu, mygg och knott till trots. Äppelträden har stått i praktfull blom, men nu börjar blommorna att falna. Om det nu fanns nog med pollinerande insekter, så väntar en fin äppelskörd till hösten. 


Min alpclematis Tage har nog aldrig blommat så praktfullt som i år. Trots att den står lite kymigt till.


Prydnadsapeln, som nu börjar vara ganska stor, blommar lika fantastiskt varje sommar.


Däremot kan det vara svårt att se alla purpurapelns blommor på håll eftersom bladen skiftar i rött och blommorna liksom försvinner och syns först då man kommer nära.


Trädgårdens ståtligaste perenn är i alla fall rabarbern, som just nu står i blom. Redan under snön ligger knopparna färdiga och bara väntar på att få sätta fart så fort snön tinat bort. Sen går det undan, trots att jag sällan gödslar den. Lite senare på sommaren brukar jag "slakta" den och låta den få växa upp igen, eftersom vi aldrig hinner ta mer än ett fåtal av alla stjälkarna innan dom blir för grova.


Nejlikrot och rosenrot är växter som jag troligen fått av min svägerska Eva för länge sedan. Nu finns dom lite överallt i min trädgård och ibland får jag faktiskt ta i med hårdhandskarna och dra bort de tjocka rötterna, som växt ihop till en matta eller givit sig in på områden där dom inte ska vara.


Fjällvallmon tror jag har vandrat in av sig själv och fortsätter att vandra omkring i rabatterna som den själv behagar. Den finns i flera olika färger, rött, orange, gult och vitt.


Hjärtbergenia låter mycket vackrare än elefantöra, som jag ibland har hört att den kallats för. Också det en tacksam och tidigblommande sort. Väldigt täckande med sina stora  och många blad och med en förmåga att bli lite för mycket av det goda. Då kommer hårdhandskarna fram igen. I alla fall trädgårdshandskarna. 

Snart är den första omgången av blomning över och de senare sorterna får visa sig. Jag ser att många är på gång redan. Till slut har jag faktiskt kommit mig för att köpa jord och växter till mina stora krukor. Inte bara det utan också planterat och ställt allt på plats. 

Dessvärre är det inte bara perennerna som är på g i rabatterna, ogräset trivs minst lika bra och fast jag tyckte att jag nyss rensat överallt, så är det snart dags att göra en ny runda. Mindre kul nu med så många insekter.







4 kommentarer:

  1. Härliga bilder från din trädgård! Heter din alpclematis Tage?? Har en också men känner inte igen namnet.
    Det är verkligen en härlig tid nu när det blommar i rabatter och träd. Men säkert ett par - tre veckor senare än vanligt hos oss. Nu blommar liljekonvaljerna i min rabatt och syrenerna har precis slagit ut liksom Finlands vita ros. Det som är kvar av rosen vill säga efter vinterns gigantiska musangrepp. Hoppas dom rackarna stack sig på taggarna....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamen, den heter till och med Tage Lundell! ;-)

      Radera
  2. Oj, vilken rabarber du har. Min har inte blommat alls än. Vad fina blommor du har i trädgården.

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra blommor det var på purpurapeln. jag har nog aldrig sett en sån.
    Vår bergenia, som växt utmed husväggen på framsidan har hundarna omsorgsfullt trampat ner, så där blir inga blomstänglar längre.
    Kram

    SvaraRadera