En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 6 augusti 2015

Augusti 6

I dag har vi haft besök av dottern med sambo och dotterdottern Lottie. Den sistnämnda var i dag ovanligt tystlåten på grund av heshet. Men hon är duktig att förmedla vad hon vill med huvudnickningar eller skakningar, peka bestämt och, om det behövs, hämta vederbörande med ett fast handgrepp. Några bilder på henne blir det inte, det har föräldrarna sagt ifrån en gång för alla.


Däremot kan jag lägga ut lite skogsbilder från en promenad jag tog utmed Byskeälven i början på veckan.


Det går en stig från fallet i Fällfors, smal och krokig, med många hala rötter och stenar. Den passerar stugan vid laxtrappan på älvens södra sida. Jag har ännu inte hunnit gå den till dess slut, men någon gång ska jag väl hinna dit. 


I år, till skillnad mot i fjol, är det mycket vatten i älven. Gott om lax har det också varit efter vad jag läst i Norran. Det är stora bjässar man håvat upp de lördagar då man haft visningsfiske. Köper man en lott för 30 kronor får man delta i utlottningen av de två laxar av godkänd storlek som tas upp. 


Skogsbranten ner mot älven är lite av en urskog, det ligger träd lite varstans, växtligheten är tät och myggorna hungriga. Nästa gång ska jag gå där lite sent på hösten, när myggorna frusit ihjäl och det gröna fallit av. Det kan bli en trevlig kamerautflykt tror jag.




3 kommentarer:

  1. Så fina naturbilder från Fällfors där vid älven finns kan jag tänka mig många fina foto vyer ska bli intressant att se de bilderna./Margareta

    SvaraRadera
  2. Ser ut som en riktig urskog det där!
    Jag skulle också välja en tid för vidare utforskning
    när myggorna kastat in handdukarna för säsongen....

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för din grattis hälsning. Blev så glad när jag såg att du besökt mig. Du är ju en av de första jag läste när jag startade mitt bloggande. Tittade på dina skogsbilder och kände längtan till naturen. När vi funderar på flytt så är det just mer av detta vi söker. Är så less på att bo mitt i en stad. Jag får publicera bilder av mina barnbarn men det ska ske med förnuft. Hela släkten försöker begränsa bilder av barnen men ibland om det är i ett sammanhang i texten är det ok för föräldrarna
    Ha det nu så fin
    kram på dig

    SvaraRadera