En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

söndag 20 september 2015

September 20


När jag öppnade ytterdörren i morse och släppte ut hundarna la jag märke till att det inte längre doftar sommar ute, det doftar höst, och jag undrade vad det egentligen var som skilde dofterna åt. Jag tror att sommar innehåller blommor, växtkraft och liv, hösten innehåller en svag lukt av förruttnelse och död.


Jag har inget emot hösten, tvärtom, men det går inte att komma ifrån att naturen går ner i varv, inget nytt växtliv spirar utan det bryts sakta, ibland fort, ner och förmultnar. En förutsättning för kommande vår.


Som på en given signal vimlade det plötsligt av alla de sorters trastar i vår trädgård. Vanligtvis brukar björktrastar finnas i otal, men de senaste två somrarna har man inte alls sett till dom i de vanliga mängderna. På ett sätt skönt för dom har en förmåga att skita ner överallt, trädgårdsmöbler och bilar är väldigt utsatta för den frätande avföringen.


Vad gäller rönnbär,så är det ont om dom också i år. Det är väl rönnbärsmalen som varit i farten. Ett par av våra kanske tolv rönnar bär dock frukt och de träden blev förstås populära hos framför allt björktrastarna. Nu hade jag tur att de träden finns på vår baksida, ganska nära stugan, så jag kunde försiktigt glänta på köksdörren och sticka ut kameran utan att fåglarna flög därifrån.


Det kryllade även av trastar på gräsmattorna, där maskarna finns ganska ytligt nu är vi är inne i en regnperiod. Ett par satt också i en av syrenerna och lät sig väl smaka, vilket var något nytt för mig. 


På förmiddagen hann jag med lite höstarbete i trädgården innan det började regna. Fyra av de sex urnorna är undanställda sedan jag tömt jorden i rabatterna. De två krukorna som innehåller bland annat silverek ser ganska fräscha ut fortfarande och får bli kvar ett tag till. Jag tog också ner en av humleplantorna, vilket kan vara lite snärjigt eftersom dom har en förmåga att växa in och ut genom ladans stockväggar. Den andra ska ner så fort vädret tillåter.

Nu väntar en ny vecka med snickeriträff för gubben och vattengympa för mig. Sen håller de äldre gubbarna i byn på att inreda smedjan som dom byggt upp och det tar sin inte så lilla tid. Troligen ska jag rycka in som barnvakt någon eftermiddag i veckan så att det inte blir så långa dagar på dagis för Lottie. Så det ser inte ut som om vi blir sysslolösa denna vecka heller och det är ju bra.




4 kommentarer:

  1. Det är verkligen en annan luft nu därute.
    "Högt i tak" och syrerikt. Kanske lite förruttnelse.
    Vemodigt - men samtidigt en härlig tid detta.
    Färgrikt. Ljuvligt för en fotograf.
    Härliga bilder på fåglarna i rönnen!

    SvaraRadera
  2. Håller med nu har vi höst, den årstid som jag gillar allra mest.
    Så fina bilder.
    M

    SvaraRadera
  3. Vilka otroligt fina bilder av fåglarna i rönnbärsträden!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  4. Vilka fina bilder du tagit på "sketrostarna" i rönnen.
    Förra året hade vi nattfrost den här tiden. Jag är så glad så länge vi slipper den, för blommorna blommar än, även om det ihärdiga regnandet misshandlat dom ganska rejält.
    Det är skönt att gå i skogen nu med bärplockare och svampkorg.
    Kram

    SvaraRadera