En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

fredag 4 september 2015

September 4


Oräkneliga är kanske inte de gånger jag fotat denna vy, men många gånger är det. Det är vad jag ser när jag kommer ut ur skogen då jag gått min runda via Olovs och Elis, och det slår mig varje gång, att det ser så prydligt och välskött ut. Jag tröttnar aldrig på dessa så typiskt målade röda och vita gårdar, dom är på något sätt Sverige för mig. Och så speglar dom sig så fint i Sörträsket. I alla fall om det inte blåser allt för mycket. Och så måste det förstås vara isfritt.


Lika typiskt svenskt är nog skogen jag och hundarna vandrar igenom. Nu är det åter skönt att gå där, mygg, knott och broms verkar ha gett sig för i år, och det är inget jag sörjer. Det känns som att få tillbaka skogen efter sommarvärmen, ungefär som det känns att man får tillbaka stjärnorna på himlen nu när nätterna åter börjar vara mörka. Än dröjer det nästan tre veckor innan höstdagjämningen och den tid börjar då vi här i norr träder in i den riktigt mörka årstiden, då vi får längre nätter än dagar. 


Än sitter de flesta löven kvar på sina grenar, men marken blir allt prickigare av vissna blad. 


Vi har faktiskt inte haft någon nattfrost ännu, och det tackar jag för, för mina pelargoner började inte blomma förrän i augusti och är som vackrast just nu med stora fyllda blomklasar och fullt av knoppar som väntar på att få slå ut. I naturen gör sig hösten gällande oavsett kylan, det är nog ljuset som styr. 

Svamparna poppar upp ur marken och om jag vore kunnigare på det området än vad jag är skulle jag kunna ta tillvara en hel del. Dessa jättesvampar är i alla fall roliga att titta på och att fota. Mindre roliga är dom när dom börjar ruttna och smälta ner, för det är sånt som mina hundar, framför allt Cilla, älskar att rulla sig i. Sen dyker hon upp fullkletad med en brun fruktansvärt illaluktande sörja i sin vita päls. Visste jag inte bättre skulle jag svära på att hon rullat sig i mänsklig avföring. Det spelar ingen roll, det är schampo och vatten som gäller när vi kommer hem, det går inte att ha henne inomhus med den stanken!

Hösten är här!



4 kommentarer:

  1. Så ni har klarat er från nattfrost... Tyvärr inte vi.
    Har fått skrapa rutorna på bilen tre morgnar denna vecka.
    Tack och lov har det inte tagit så hårt åt växtligheten - annat är krassen då förstås-
    Den tål inga minusgrader alls.
    Får se till att ta in mina känsliga blommor från altanen i alla fall.
    hoppas lingonen mognar snart så vi får plocka vinterförrådet.
    Undrar om dom mognar efter att frosten kommit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lingon innehåller så lite vatten så dom fortsätter säkert att mogna. Jag brukar äta av dom i skogen tills snön täcker dom.

      Radera
  2. Fina naturbilder!
    Jag plockar lingon varje dag nu. Kommer strax ha förrådet fyllt, för det är så lättplockat när det finns massor.
    Kram/Kicki

    SvaraRadera
  3. Fina naturbilder!
    Jag plockar lingon i princip dagligen, har snart förrådet fyllt, för det är massor av lingon i år.
    Kram

    SvaraRadera