En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

måndag 25 januari 2016

Januari 25

Man kanske blir lite extra konstig när man bor så här i glesbygden, mitt i norrlandsskogarna, men under eftermiddagens skogspromenad tyckte jag plötsligt att en dunge med småbjörkar såg ut som en klunga spöken. 




Inte för att dom skrämde mig, jag blev bara lite förvånad eftersom jag går förbi dom var och varannan dag alla årstider och jag har aldrig förut slagits av den tanken.


Därefter slogs jag av tanken att jag skulle göra en lista på teveprogram jag absolut inte tittar på. En negativ och ointressant tanke som också den var ny för mig, men eftersom den slog mig ska jag fullfölja den. 

1. Konståkning 

 (Fruktansvärt, torterande! Jag är övertygade om att dom ska ramla när som helst och bli förnedrade inför alla som beskådar spektaklet. Risken blir mer än fördubblad om jag tittar på, så jag tittar aldrig, aldrig, aldrig. Då kan dom i alla fall inte skylla på mig.)




2. Galor 
             
(Gäller alla storlekar och sorter. Värst är tacktalen, de ansträngda leendena på de som inte vinner och uppräkningen av alla som vinnaren står i skuld till.)

3. Allsång på Skansen 
   
(Nu vet jag att det är många som är helt oförstående till detta, ja dom kanske rent av blir förbannade. Och jag har ingen förklaring, jag vill bara inte titta på när folk sjunger allsång.)




4. Idol
                
(Ja men det är ju så dåligt. Faktiskt.)

5. Schlagerfestivaler
    
 (Jag har inte tillräckligt med skämskuddar för att klara av den sortens program. Dessutom blev jag avskräckt för livet efter en episod i programmets tidiga historia. Ni som är ungefär i min ålder minns kanske hur högtidligt det var på den tiden, hur publiken var galaklädd och allt var in i minsta detalj perfekt. Så kommer program-ledaren, klädd i smoking, mitt i programmet in och RAMLAR RAKLÅNG PÅ SCENEN. Några hemska sekunder senare förstår alla att det hela var en ploj, men jag lämnade teven gråtande.)


Nu ska jag inte tråka ut er med mer på den där listan, jag kan bara konstatera att jag helst ser på inspelade program där man tagit bort alla pinsamheter. 




Nog med negativa tankar. I morgon SKA vi på vattengympan. Man har visserligen varnat för varmt (!) väder och halka, men nu kan ingenting stoppa oss. 

På onsdag SKA jag gå på fotoklubbens möte (3:e försöket) i sällskap med Monica, min fotograferande vän i stan. Det känns lite pirrigt och spännande. Men innan jag går dit ska jag hämta bästa Lottie, barnbarnet, vars dagis för några veckor har bytt dagislokal. Hon och jag passar på att promenera till Yngresonen och hälsa på äldsta barnbarnet Elsa ett par timmar innan Lotties mamma hämtar sin guldklimp. 

Det blir nog en bra dag. Det också.





                           

2 kommentarer:

  1. Härliga bilder! Här är det barmark nu. Jag avskyr sådana där debattprogram med en programledare och ett gäng okända människor med fullständigt ointressanta åsikter om allt och alla. Annars står jag ut med det mesta. Mmm...kanske lite svårt för Susann i Fråga doktorn som är så överdrivet hurtig och medkännande.
    Ha en skön tisdag! /Kerstin

    SvaraRadera
  2. Vi är fullständigt överens om din lista, men till helgen ska jag ha barnbarnen Valle och Charlie här när päronen och lillebror är på bröllop; och jag hörde någon mumla om att de vill se på Mello vilket det tydligen skulle vara. Det blir väl till att hålla god min :)

    SvaraRadera