En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

torsdag 7 januari 2016

Januari 7 -16


Man brukar tala om trettondagsblia. Nå, någon blia är det inte tal om utan det verkar mera som om vädrets makter försöker slå nya köldrekord dessa dagar. Vi har ju blivit lite bortklemade i vinter fram till början av denna vecka, temperaturen har legat straxt under eller över nollan, och lätt hamnar man i den villfarelsen att det så ska förbli resten av vintern. Så är alltså inte fallet.


Vår nyinstallerade luftvärmepump går för fullt och ger faktiskt bra värme trots att det är minus 28 grader ute. Således har vi det ganska bra här inne i stugan, hundarna, maken och jag. Lite besvärligt förstås när hundarna behöver på toa, men dom inser ganska fort att det gäller att vara snabb så att man får komma in i värmen igen.

Några som däremot får stanna där ute i kylan är de vilda djuren, i alla fall de som inte ligger i iden, och de jag ömmar mycket för i dessa tider är småfåglarna. Vi ser till att det finns gott om solrosfrön i matbordet och har hängt upp talgbollar i granen som står bredvid. En fläsksvål finns på en trädstam och för att flera ska ha lätt att få i sig föda, slänger jag dessutom ut en blandning av kokos, solroskärnor och ströbröd direkt på marken, under matbordet och granen. 

Vi har haft några udda deltagare i meståget i vinter. Gulsparvar, pilfinkar och så en bofink. Dom brukar inte dyka upp förrän i mars. Om det är ungfåglar som inte hunnit med när höstflytten gick eller varför dom har valt att stanna kvar här i norr vet jag inte, men jag håller utkik särskilt efter bofinken (vi kan ju kalla honom Knut) och än så länge ser han pigg och kry ut. Alla småfåglarna ser ut som små dunbollar nu när det är så kallt och jag tycker att det är något av ett under att dom över huvud taget klarar sig och inte faller stelfrusna till marken.

I morgon, fredag, ska kylan fortsätta och jag har lovat att ta mig in till stan för att vara barnvakt åt dotterdotter Lottie. Det känns så där, att behöva ut på vägarna i nära 30 graders kyla. Att umgås en dag med Lottie uppväger förstås betänkligheterna inför resan.



3 kommentarer:

  1. Beautiful bird !! And your photos are fantastic !!
    Greetings

    SvaraRadera
  2. Vi här i södra Närke har fått vår beskärda del av kylan också även om det "bara" blev -20 när det var som värst. Är inte särskilt bra på fåglar men till min glädje så var flera domherrepar framme vid solrosfröna och dem känner jag ju igen. Hoppas att din bofink klarar sig och du tar det lugnt på vägen i kylan.

    SvaraRadera