En text- och fotoblogg

Konstruktiv fotokritik mottages gärna

lördag 9 januari 2016

Januari 9


Nästan lite snopna blev vi i morse när vi såg att det var endast 8 grader kallt. SMHI hade utlovat ungefär det dubbla, så man blev nästan tvungen att gå ut på bron för att känna om det verkligen stämde. Jo då, man kunde faktiskt dra in luft genom näsan utan att den täpptes igen av frost. Och det milda vädret höll i sig i flera timmar, men på eftermiddagen blev det allt kallare och nu är det 19 grader. 


Knut har jag inte sett till i dag. Den här bilden tog jag i torsdags. Det har faktiskt varit ovanligt lite fåglar vid matbordet denna lördag eller så har det bara råkat vara tomt just när jag tittat ut.


I vanliga fall kivas fåglarna rätt friskt vid matbordet och två av samma sort vid samma öppning går absolut inte. Men när det är riktigt kallt blir dom mer solidariska och det kan bli rätt trångt i mathålen. Kanske är det kylan som gör att dom måste koncentrera sig på att äta och därför inte kivas. Så här kan det se ut när det är minus 25 - 30 grader. 


Domherrarna, som är så talrika hos oss i vinter, föredrar att äta på marken. Eller så sitter dom i den lilla rönnen bredvid och bara är. Räknade till 18 stycken i den lilla trädkronan häromdagen. När det är många fåglar på samma ställe, ser man tydligt hur dom håller ett visst avstånd till varandra. Lite senare på året, när det är vårvinter, kan det riktigt krylla av tättingar och många av dom är ganska stridslystna vid tiden, då går det bra att vara nära en fågel av annan art men absolut inte en av de egna. Lite tvärtemot oss människor som helst håller oss nära de egna.


2 kommentarer:

  1. Fina bilder! Jag avundas inte den där kylan. Blev glad i dag över +2 grader. Här är det koltrastarna som står för bråket vid matbordet. De är väldigt elaka mot varandra ibland. Jag fick höra av en grannfru, snart 90, att hon inte tyckte om domherrar. Varför det, frågade jag förvånat. De hade tydligen ätit upp knopparna på hennes fruktträd vid flera tillfällen under årens lopp. Jag har aldrig hört någon annan som har haft det bekymret.
    God fortsättning /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig hört att domherrarna skulle gå illa åt trädknopparna. "Mina" domherrar sitter aldrig i fruktträden, dom föredrar rönnbärsträden, och där sitter dom mest och stilar, som det verkar.

      Radera